Reversing Roe (2018)

Documentaire

geregisseerd door Ricki Stern en Anne Sundberg

Aan de hand van interviews met voor- en tegenstanders van het recht op abortus, toont deze film de lange politieke campagne om het Roe vs Wade-arrest nietig te verklaren. Dit is een arrest van het Amerikaanse Hooggerechtshof uit 1973, waarin dit hof een oordeel uitsprak over de toenmalige abortuswetgeving in de Verenigde Staten. Het hof oordeelde dat de meeste wetten die de praktijk van abortus verboden of hiervoor restricties oplegden ongrondwettelijk waren, omdat het hof oordeelde dat het 'recht op abortus' besloten lag in het grondwettelijke 'recht op privacy'. Met dit arrest werd de toenmalige wetgeving van de verschillende staten opgeheven. Deze documentaire werpt een blik op de huidige staat van abortus en vrouwenrechten in de VS.

Abortus doc.

In de jaren 70 werd het een verworven recht in de VS, sindsdien zijn er allerlei, vooral erg Christelijke, actiegroepen, actief die op allerhande manieren het recht proberen inperken. En indien dat niet mogelijk is of niet meteen lukt, mensen het zo moeilijk mogen maken toch abortus te plegen.

Er zit best wat schrijnend beeldmateriaal in, vooral omdat ik het toch niet kan nalaten mijzelf af te vragen wat zulke mensen nu eenmaal bezielt. Waarom zoveel tijd en moeite steken in het beknotten van de persoonlijke keuzes van een ander, want daar draait het uiteindelijk allemaal om.

Heel diep gaat de docu niet. We lopen langs de Amerikaanse presidenten en hun pogingen om pro-choice of pro-life naar voren te schuiven en we zien vooral veel lompe argumenten en agressief gedrag van de pro-life kant, waarmee meteen ook duidelijk wordt in welke richting deze docu poogt te duwen.

Wat meer kritische vragen had best gekund, een iets betere balans tussen beide kampen ook wel, maar toch er zit toch wel wat beeldmateriaal in dat best een indruk achterlaat. Jammer genoeg zit het verscholen in een verder erg matige docu.