• 8.297.326 stemmen

De Fabeltjeskrant: de Grote Dierenbos-spelen (2018)

Animatie / Familie | 76 minuten

Genre: Animatie / Familie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Freek Quartier

Met onder meer: Huub Dikstaal, Roben Mitchell en Elsje Scherjon

IMDb beoordeling: 6,0 (25)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 19 december 2018

Plot De Fabeltjeskrant: de Grote Dierenbos-spelen

In het Grote Dierenbos is weer van alles te beleven. De picknick van Juffrouw Ooievaar dreigt in het water te vallen als Bor de Wolf geen uitnodiging heeft ontvangen en de andere dieren verdwalen. Daarnaast arriveert er een bijzondere nieuwe gast in Fabeltjesland; Peter Panda uit China. Hij is de neef van Droes de Beer en op wereldreis. Juffrouw Ooievaar vindt het maar niets, zo'n dier uit een ver land. Maar de nieuwkomer komt goed van pas als scheidsrechter bij de jaarlijkse Grote Dierenbos-spelen. In de spannende competitie nemen Team Zwart en Team Wit het tegen elkaar op. Welk team zal er winnen?

image

Meneer de Uil

Meneer de Raaf

Juffrouw Ooievaar

kappeuter (crew films)

Uit nostalgisch oogpunt ben ik hier reuze benieuwd naar!

Vanaf 19 december in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van perceived

perceived

Ik ook. Heb zelfs een soort van fabeltjeskrant kamertje in mijn kleinste kamer

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Mmm.... ik zie toch liever de ouderwetse poppen eerlijk gezegd.

avatar van maurice32

maurice32

Ik zie ook liever die handgemaakte ouderwetse poppen dan dat animatie, ziet er ook nog eens niet uit .

Graaf Machine

Ben als peuter opgegroeid met de Fabeltjeskrant, en in de jaren '80 keek ik er weer naar. Hier heb ik dan ook best zin in. In tegenstelling tot anderen vind ik de animatie er prima uit zien. De originele poppen zouden mijn voorkeur hebben, maar je kunt niet altijd je zin krijgen.

Graaf Machine

Drie filmpjes uit Fabeltjesland, met in de korte pauzes twee korte sketches van Ed en Willem Bever.

Het eerste filmpje gaat over een picknick bij het Verre Meer, waarin Juffrouw Ooievaar met gezelschap in het Enge Bomenbos terecht komt.

Het tweede filmpje laat de verjaardag, met uitkomende wens, van Stoffel de Schildpad zien. Vol met winterse perikelen.

Het derde filmpje is het titelfilmpje en gaat over de 10e Dierenbosse Spelen.

Alle bekenden van vroeger zijn te zien: Meneer de Raaf, Jacob de Uil, Gerrit Postduif, Juffrouw Ooievaar, Juffrouw Mier, Ed en Willem Bever, Martha en Myra Hamster, Droes de Beer, Zoef de Haas, Stoffel de Schildpad etc. en ook de nieuwere (jaren '80) bosbewoners: Chico Lama, Isadora Paradijsvogel, Peter Panda en Zaza Zebra.

Moet vast leuk zijn voor de kleinsten, maar misschien wat te lang. Ikzelf heb er van genoten in het begin van deze middag. Puur jeugdsentiment.

Graaf Machine

Verrek zeg, in de trailer zie je tussen 1.00 en 1.10 dat Chico Lama niet alleen met de Dierenbosse Marathon meedoet, maar ook in het publiek staat.

avatar van neo

neo (crew films)

De originele serie had kleine decors en kleurrijke poppen, wat als geheel best prikkelend én charmant was, maar ook zeer gezapig.Dat besef kwam pas op iets latere leeftijd. Maar de sterkste troef waren de stemacteurs die typerende uitspraken bij vele generaties in hun geheugen staan gegrift; hasjidikee, tututut, whooeehhh.... Meteen verschijnt bij het typen al een glimlach op mijn gezicht.

Deze bioscoopfilm is eigenlijk te beschouwen als een paar ouderwets aandoende losse afleveringen, met nieuwe technieken en wat moderne referenties, maar verder precies het gevoel oproept van de serie. De nieuwe stemacteurs doen weinig onder voor de originelen en zorgen voor evenveel plezier, althans in het begin als de typerende uitspraken weer even zo'n nostalgisch gevoel oproepen. Al snel komt het gezapige karakter weer om de hoek kijken... Om toch zeker te zijn heb ik een enkele aflevering van de serie teruggekeken, na de film te hebben gezien, en los van de charme van de poppen, die relatief interessanter zijn, zijn het enkel de stemacteurs die onderscheidend zijn en nog steeds even briljant werk verrichten. Korte fragmenten van stemacteurs, of een luisterverhaal, zijn nog steeds even genietbaar, maar de film of afleveringen van de oude serie werken niet meer echt.

avatar van Esteban

Esteban

Vanaf 3 april in de Belgische bioscopen.

Eigenlijk ben ik razend benieuwd. Heel klare herinneringen heb ik niet meer aan de Fabeltjeskrant, wat verhaal of dergelijke betreft. Maar de poppen en stemmen zijn mij wel altijd bijgebleven. Deze nieuwe interpretatie lijkt helemaal trouw aan 't origineel en weet duidelijk de charme te behouden. Bovendien wil ik gewoon de animatie op zich al zien, die lijkt mij zeer geslaagd.

avatar van thunderball

thunderball

Georgina Verbaan doet blijkbaar één van de stemmen?

Nou dan zal die Truus de Mier wel doen, want met die manier van praten zegt ze al jaren al haar rollen op.

avatar van Hollywood007

Hollywood007

Zeer leuk om dit na al die jaren op het grote scherm te zien en mijn kids dit te zien ontdekken. Het zijn geen handpoppen meer maar alles heeft wel het mooie vilte uitzicht. Beetje opgepoetst maar zeer trouw aan het origineel. De verhaaltjes zijn simpel maar dat is, met de doelgroep in acht genomen, zeker een pluspunt. Ook de stemmen kwamen zeer dicht in de buurt. Een zeer fijne ervaring.

avatar van Esteban

Esteban

De bijhorende serie van dezelfde studio staat vanaf vandaag op Netflix. Maar niet voor de Belgen. Enkel in Nederland beschikbaar.

avatar van K. V.

K. V.

Deze animatiefilm eens geprobeerd en vond het wel mooi gemaakt.

De film bestaat uit 3 verhalen en prima vertier voor de kijkbuiskinderen. Er zaten ook een aantal liedjes in en ook enkele recentere hits van Armin van Buuren. De stemmen waren wel goed.

Voor de doelgroep is het een toffe film geworden die er mooi uitzag.