Nothing Like a Dame (2018)

Alternatieve titel: Tea with the Dames

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Roger Michell
met Eileen Atkins, Judi Dench en Joan Plowright

De vier actrices Eileen Atkins, Judi Dench, Joan Plowright en Maggie Smith, die al lang vriendinnen zijn, brengen een weekend op het platteland door met het filmen van de nieuwe documentaire van Roger Michell, 'Nothing Like a Dame'. De documentaire volgt de vrouwen terwijl ze thee drinken en een praatje maken over hun leven, carrière, echtgenoten en allerlei andere Hollywood-roddels. Het resultaat is hilarisch geklets en sappige inzichten in de geschiedenis van Hollywood.

avatar van henrygreenways
Zo doen ze dat bij de BBC perfect!!

avatar van FFilm
Geschiedenisles van de grote 4!

Deze goed voorbereidde inkijk in de levens van 4 grote Engelse actrices die tijdens hun vriendschappelijke ontmoeting luchtig babbelen over hun carrieres is een heerlijk schouwspel.
Anekdotes doorspekt met humor en hier en daar een glimp van een gemiste kans, je hebt als kijker echt het gevoel er even bij te horen. Een aanrader voor een regenachtige zondagmiddag.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik had naar Tarantino kunnen gaan gisteren, maar toch maar thuisgebleven en dit theekransje opgezet. Voor een theekransje met zulke filmvedettes had de entourage wel wat spannender, wat Engelser gemogen. Wat je op de filmposter ziet zie je niet terug in de film. Het speelt zich allemaal binnenskamers af en afgezien van de regen tegen de ramen nog tamelijk ongezellig ook. Judi Dench heeft een schitterende tuin, die vorig jaar nog te bewonderen was in de documentaire My Passion for Trees. Was daar dan gaan zitten.
Het gekwebbel van de vier Dames over vroeger en over het vak is soms slappelachachtig grappig, met name Maggie Smith is een stortvloed aan geestige opmerkingen en anekdotes, dat gáát maar door. Op een gegeven moment vertelt ze dat ze ooit een Chinese jongen moest spelen, waarop Judi Dench natuurlijk meteen in de lach schiet.. 'A Chinese boy?' 'Yes, can you imagine my make-up?' Wat een humor zeg. In Harry Potter (deel 4 geloof ik) ook al zo gelachen om haar, wanneer Ron Weasley op het schoolbal verschijnt in een door de motten aangevreten hippiejas die voor galapak moet doorgaan en McGonagall, net bezig iets te vertellen, een stap achteruit doet bij het zien van Ron's kostuum en zich een hoedje schrikt: 'Oh dear...'
Aan het einde nog een prachtige monoloog uit The Tempest, voorgedragen door Dench: We are such stuff as dreams are made on.