Un Racisme à Peine Voilé (2004)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Jérôme Host

Kan de scheiding tussen kerk en staat, verder dan de principes van vrijheid en verdraagzaamheid, zorgen voor een pluralistische democratie, gebaseerd op de wil om samen een algemeen welzijn te verwezenlijken? Als slachtoffers van een echte censuurgolf in Frankrijk, keert de film terug naar de sluierproblematiek die op vraag van Jacques Chirac in maart 2005 heeft geleid tot een wet over de religieuze symbolen op school. Deze film geeft het woord aan diegenen die het niet gekregen hebben tijdens het verhitte debat over deze kwestie dat maandenlang gewoed heeft in de media.