ad

Genre: Documentaire / Sport

Alternatieve titel: Forever Chape

Oorsprong: Uruguay

Geregisseerd door: Luis Ara

IMDb beoordeling: 7,2 (274)

Oorspronkelijke taal: Portugees

Releasedatum: 30 juli 2018

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Para Sempre Chape

Na de vliegtuigcrash die 71 mensen het leven kostte, probeert de Braziliaanse voetbalclub Chapecoense het team dat geschiedenis heeft geschreven, weer op te bouwen. Deze kleine club was vanuit de vierde divisie gepromoveerd en bereikte uiteindelijk de hoogste divisie, de Série A. Het noodlot sloeg toe op november 28. De geschiedenis van deze club stopte hiermee niet en ter ere van de slachtoffers en de overlevenden van deze tragedie, lijkt de club momenteel herboren.

imageimageimage

avatar van rep_robert

rep_robert

Dit is een documentaire die vooral op je gevoel weet in te spelen. Ik kan me het drama nog goed voor de geest halen. Het zou je als club maar overkomen. Vooral een club als Chapoecoense die vanuit de lagere regionen naar boven weet te stormen. De hele stad (en uiteindelijk het hele land) leeft enorm mee met de club en dan gebeurt er zoiets vreselijks. De docu speelt vooral in op de ervaringen van enkele betrokkenen van de tragedie.

Het is teveel om in iets meer dan een uur te behandelen en dat merk je tijdens het kijken. Ik mis zelf een beetje de helicopterview waarin er naar de ramp zelf wordt gekeken, hoe alles wordt ervaren, wat de effecten zijn op de clubs en de omgevingen, de opbouw er naartoe.

De docu had baat gehad bij een rustige opbouw. Bijvoorbeeld:.

Afl. 1: De club

Afl. 2: De aanloop naar de finale

Afl. 3: De ramp

Afl. 4: De directe nasleep

Afl. 5: De juridische nasleep en de lange termijn consequenties.

Als je kijkt naar deze punten komt veel hiervan aan bod, maar het is of heel vluchtig gedaan of helemaal niet.

Het maakt Para Siempre Cape niet slecht, maar vooral een gevoelsmatige docu die vooral inzoomt op de emotionele impact op de korte termijn. Voor de volledige informatie ben je toch aangewezen op het wereldwijde web.