An Interview with God (2018)

Drama / Mystery

geregisseerd door Perry Lang
met David Strathairn, Brenton Thwaites en Yael Grobglas

Paul Asher, een opkomende journalist, keert terug van huis na de oorlog in Afghanistan en ontdekt dat zijn leven uit elkaar valt - zijn huwelijk is mislukt en hij zit in de greep van een persoonlijke crisis die hij nog niet begrijpt. Wat nog ernstiger is, is dat een soldaat met wie Paul in Afghanistan bevriend was, thuis problemen ondervindt. Paul probeert hem wanhopig te helpen. Maar Pauls leven neemt een vreemde wending wanneer hij een interview aangeboden krijgt dat hij onmogelijk kan weerstaan - een interview met iemand die beweert God te zijn.

avatar van parcivalis
Brave, zoutloze film gemaakt vanuit de religieuze doctrine die de bijbel letterlijk neemt en God voorstelt als een mannelijk persoon. De makers doen er nog eens een schepje bovenop door hem te presenteren als een saaie, karakterloze en humorloze huisvader in pak. Grote thema's worden kort behandeld maar Gods antwoorden geven niet de indruk dat hij weet waar hij het over heeft. 'Natuurlijk is er vrije wil! En iedereen weet dat het bestaat! Kijk maar naar het fundament van de rechtstaat, dat is helemaal gebaseerd op vrije wil!' Het blijkt dat we hier niet met een esoterisch wezen te maken hebben als metafoor voor een subjectief beleefde werkelijkheid maar met de onvervalste USA God van recht en orde. 'God' lanceert vervolgens de ene na de andere opmerking die er blijk van geeft hoe weinig de katholieke kerk eigenlijk van de bijbel begrepen heeft. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Wat de film echter nog het meest valt aan te rekenen is het feit dat er nergens enig licht wordt geworpen op de thema's waar de hoofdrolspeler mee worstelt. De oorlog in Iran noch de relatiescrisis wordt door enig christelijk inzicht verlicht of verduidelijkt. Al met al is 'An interview with God' een saaie film die gelovigen nergens met enig inzicht tegemoet komt. Als je echt iets over verlossing wil weten kun je je beter in Eckhart Tolle of in Advaita verdiepen.

Amen