The Man Who Stole Banksy (2018)

Italië
Documentaire

geregisseerd door Marco Proserpio
met Katrin Ahmad, Alaa Al-Shallabi en de stem van Iggy Pop

In 2007 glipt Banksy Palestina binnen om op muren te schilderen. Wat volgt is een verhaal van botsende culturen, kunst, identiteit, diefstal en zwarte markt. In het nieuws kwam het bericht over de anti-autoritaire muurschilderingen van een street-art kunstenaar die op de muur van de Westelijke Jordaanoever stonden. Bovendien kwamen bezoekers van eBay tot de ontdekking dat je een van deze concrete brokken uit de muur zo kunt kopen...

• Vanaf 2 mei in de bioscoop

Vanaf 2 mei 2019 in de bioscoop (Arti Film)

avatar van badfans69
Aankomende maand te zien op het Film Festival Oostende Link

avatar van mrklm
De titel is misleidend, aangezien deze documentaire vooral vragen stelt over de betekenis en waarde van straatkunst en het belang van 'context'. Het is het relaas van ondernemer Maikel Canawaty die een werk van de Britse straatkunstenaar Banksy besluit te verkopen. Daartoe laat hij een 4 ton wegende muur verwijderen en biedt hij het te koop aan bij een veiling. In zijn optiek heeft het kunstwerk, dat bedoeld is om de beruchte muur in Jeruzalem te bekritiseren en de Palestijnen een hart onder de riem te steken, meer waarde als het geld oplevert voor de Palestijnse gemeenschap.

De vragen die Marco Proserpio oproept in deze documentaire zijn relevant, maar de vele mensen die hij de vragen voorlegt geven min of meer hetzelfde antwoord. Daardoor is het voor de kijker al snel duidelijk welke meningen er zijn over dit onderwerp en heeft Proserpio daar weinig aan toe te voegen. In plaats daarvan haalt hij er allerhande zaken bij, waaronder een Banksy-expositie en gesprekken met een willekeur aan betrokkenen, om de tijd te doden. Wie meer wil weten over Banksy kan zich beter wenden tot diens eigen film Exit through the Gift Shop (2010).