Darken (2017)

Canada
Fantasy / Horror

geregisseerd door Audrey Cummings
met Olunike Adeliyi, Paul Amos en Rob Archer

Nadat een jonge vrouw midden op straat wordt geconfronteerd door een stervende krijger, sleurt een bizarre bezwering haar naar het rijk Darken. Het is een gewelddadige en gevangenisachtige wereld van labyrintische kamers met geen mogelijkheid om te ontsnappen. Terwijl zij vecht om te overleven in deze wereld, vindt zij bondgenoten die rebelleren tegen het regime van een zelfbenoemde religieuze despoot die trouw eist aan een almachtige god genaamd 'Moeder Darken'.

Lastig.

Ik ben op zich wel een fan van urban fantasy, maar het is een taai genre om te vertalen naar film. Je hebt eigenlijk best wat budget nodig om het goed te doen, probleem is dat het grote publiek er meestal niet op zit te wachten. Dus krijg je vaak van dit soort filmpjes. Veel goeie bedoelingen, maar regisseurs die zitten te worstelen om allicht maar de helft van hun originele visie om het scherm te krijgen.

Cummings doet het niet echt slecht, al valt er ook wel genoeg op de film aan te merken. Acteerwerk is niet bepaald geweldig, sommige van de kostuums ogen nogal schraal en ook de setting zelf is niet altijd even overtuigend. Maar voor een keer laat ik het mierenneuken even zitten, want volgens mij beseft Cummings zelf maar al te goed waar de verbeterpunten liggen.

Er valt gelukkig ook genoeg positiefs te melden. Zo is de lore best cool, komen er op het einde toch een paar indrukwekkendere scenes voorbij en weet de film ook wel de nodige sfeer te creëren. Visueel wordt er in ieder geval hard gewerkt om een andere wereld op poten te zetten. Allicht niet voor iedereen, maar mensen die een zwak hebben voor het genre zullen hier denk ik toch wel wat uit kunnen halen.