L'Oasis des Mendiants (2015)

Alternatieve titel: No Place to Stay

Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Carole Pirker en Janine Waeber

In Lausanne, Zwitserland wonen ongeveer 100 Roma-bedelaars. Ze worden door de lokale bevolking ervan beschuldigd dat ze behoren tot een maffia-netwerk, misbruik maken van hun kinderen en de rust van deze kleine stad verstoren. Een initiatief wordt besproken door de stad, een die gericht is op het verbieden van bedelen. Twee jaar lang hebben de regisseurs een Roma-familie gevolgd die werd aangevallen, overgeplaatst, verjaagd en die slechts door een handjevol burgers werd geholpen. Het probleem verdeelt de gemeenschap, van de bewoners tot de verenigingen die de Roma verdedigen.