De Chaque Instant (2018)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Nicolas Philibert

Elk jaar beginnen tienduizenden vrouwen aan hun studie om verpleegkundige te worden. Ze worden toegelaten tot een 'Nursing Training Institute' en delen hun tijd tussen theorielessen, praktische oefeningen en stages. Een intense en moeilijke opleiding, waarin ze een grote hoeveelheid kennis moeten opdoen, vele technische handelingen beheersen en zich voorbereiden om zware verantwoordelijkheden op zich te nemen. Deze film vertelt de ups en downs van een stage die hen vroegtijdig, vaak heel jong, confronteert met menselijke zwakheid, lijden en ziekte.

Vanaf 29 november in de bioscoop (Cinéart)

Heel mooi en zelfs fascinerend portret van verpleegsters en verplegers die worden getoond tijdens hun opleiding (in het eerste deel zien we hen tijdens de lessen, in het tweede deel zien we hen tijdens stages dus met echte patiënten in de weer en in het derde deel zien we evaluatiegesprekken waarin ze reflecteren op hun eerste ervaringen). Niet alleen is het vermakelijk ze te zien stuntelen en zwoegen om de handelingen onder de knie te krijgen, maar zij worden ook vaak onderschat: ze zijn niet slechts het hulpje of instrument van de arts maar hebben naast de technische aspecten ook een belangrijke verzorgende rol waarbij ze patiënten er ook emotioneel doorheen slepen. Het is goed dat deze beroepsgroep met deze film een mooi eerbetoon heeft gekregen.