Dogged (2017)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Richard Rowntree
met Tony Manders, Debra Leigh-Taylor en Philip Ridout

Sam keert terug naar het afgelegen Britse eiland waar hij opgegroeid is. Hij gaat er de begrafenis van een 10-jarig meisje bijwonen. Tijdens zijn verblijf komt Sam tot de ontdekking dat er zich vreemde zaken afspelen onder de eilandbewoners en dat de dood van het meisje waarschijnlijk geen ongeluk was.

avatar van joolstein
Britse folk-horror die schaamteloos de "The Wicker Man" nabootst. Dierenmaskers, 10-jarig meisje (In WM 12-jarig meisje),buitenstaander die terugkeert en Lord Summerisle werd vervangen voor Vader David J Jones. De film ziet eruit alsof studenten met schamele middelen de klassieker uit 1973 hebben nagespeeld. Er wordt gefilmd met veel wankele VHS-camcorder of handheld en vanuit vreemde camera-hoeken of met extreme close-ups die verdoezelden wat er gebeurde. Oké, tot zover had het nog geen probleem hoeven te zijn. Maar nergens is de overmatige lange speelduur van 2 uur te rechtvaardigen en erger het voelde nog veel langer aan. Ook is er een gebrek aan horror. Pas vrij laat zien we wat conventies die we met het genre associëren. Het zeer trage tempo, het niet creëren van spanning in het verhaal en de falende climax maken dat deze film een lange saaie zit wordt. Regisseur Richard Rowntree, die verantwoordelijk is bij grote kaskrakers voor de groenverzorging van de Art departement had vermoedelijk grote ambities, helaas maakte deze folk-horrorfilm ze niet waar!