Making Fun: The Story of Funko (2018)

Documentaire

geregisseerd door David Romero
met Mike Becker, Brian Mariotti en Jeff Ayers

Funko, de 'verspreider van popcultuur', begon in 1998 in een garage. Inmiddels kent de hele wereld de kunststoffen poppetjes. Het bedrijf bedankt fans voor dit succes. De filmploeg van Eddie Grace bracht twee jaar door op tientallen locaties over de hele wereld, van Vietnam tot NYC, van de Filippijnen tot Everett en Washington, om de unieke en diverse personen te ontmoeten en te documenteren die het verhaal van Funko hebben gevormd.

avatar van Esteban
Uit sympathie alsnog een drie. Er schort echter wel wat met deze documentaire, voornamelijk een gebrek aan focus en diepgang op de juiste vlakken. De aandacht gaat vooral naar enkele Funko-fans en bekendheden die een eigen figuurtje hebben. Ik had persoonlijk gehoopt op een duidelijke weergave van het ontstaan tot de huidige situatie, inclusief de struikelblokken, de allereerste producties, de eerste kleine succesjes, de mislukkingen, … Het komt allemaal heel vluchtig en weinig duidelijk voorbij op de achtergrond, maar daar blijft het dan ook bij. Ook de productie van de Funko's komt eigenlijk helemaal niet aan bod, op een snelle glimp na. Leuk om eens te zien, daarover geen twijfel. Maar 'The Toys That Made Us' (Netflix) toont hoe het veel beter kan op zowat alle mogelijke vlakken.