Klanken van Oorsprong (2018)

Nederland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Hetty Naaijkens-Retel Helmrich
met Riem de Wolff, Liesbeth List en Anneke Grönloh

Het verhaal van diverse artiesten met een Nederlands-Indische achtergrond, die tussen 1945 en 1962 samen met meer dan 350.000 andere Indische Nederlanders gedwongen terug moesten naar hun oorspronkelijke vaderland: Nederland. Eenmaal in Nederland kregen Nederlands Indische bands als 'The Tielman Brothers' en 'The Crazy Rockers' direct veel gehoor bij de dolenthousiaste Nederlandse jeugd die een grote honger had naar rock-'n-rollmuziek. Ook Nederlands-Indische zangers en zangeressen zoals Sandra Reemer, Liesbeth List en Boudewijn de Groot maakten veel furore. Klanken van Oorsprong, is een mozaïek van verhalen over de kracht van overleven in moeilijke omstandigheden, de herkomst van de geportretteerden en het zoeken naar hun identiteit.

kappeuter (moderator)
Vanaf 21 juni in de bioscoop (Cinecitta)

avatar van Brix
Hier ben ik wel benieuwd naar.
Ik ken de cameraman persoonlijk, en dat is een hele goede, maar niet alleen daarom natuurlijk.
De Indorock boeit mij sowieso.

Mocht bij de premiere zijn in het Pathe theater in Den Haag op zondag 3 juni jl. Prachtige film, met niet alleen een mooi en terecht eerbetoon aan de Nederlands-Indische musici in de film, waaronder mijn schoonvader, Hans Bax, maar ook een helder beeld op onze geschiedenis in voormalig Nederlands Indie. Zou verplichte kost moeten zijn bij geschiedenisles in ons onderwijs - je kunt natuurlijk ook de film gaan bekijken, draait vanaf 21 juni a.s. in 60 bioscopen.

Hele boeiende film, met humor, melancholie, verdriet. Prachtig camerawerk. Zou op school getoond moeten worden want veel van deze geschiedins van nederlands indie is onderbelicht.

avatar van mrklm
Deze documentaire over de invloed van Indorockers op de popmuziek in Nederland (en ver daarbuiten) eindigt met een 'in memoriam' dat duidelijk maakt dat deze film niet veel later gemaakt had moeten worden. We spreken hier werkelijk van de laatste overlevenden van wat een muzikale revolutie bleek te zijn. The Blue Diamonds en Anneke Grönloh zijn het bekendst bij het grote publiek, maar de eerste 80 minuten richten zich vooral op de explosieve muziek en de energieke optredens van de Tielman Brothers en de vele indorockbands (waaronder The Crazy Rockers) die eind jaren '50 grote populariteit genoten, zeker ook in Duitsland. Het is jammer dat geen van de Tielman Brothers zelf aan het woord komt (de laatste telg stierf in 2016) en dat het laatste kwart een rommeltje is. Pas dan is er ruime aandacht voor de gruwelen van WOII en de zuivering onder Soekarno, waardoor Nederlanders en Indonesische Nederlanders het land massaal moest ontvluchten, iets wat veel effectiever was geweest aan het begin van de film. Het gebruik van historisch beeldmateriaal is vaak wat rommelig en hoewel het goed is om de kijker eraan te herinneren aan het feit dat Liesbeth List, Boudewijn de Groot en Ernst Jansz óók een directe link hebben met voormalig Nederlands Indië, voegen de interviews met deze grootheden nauwelijks iets toe aan deze documentaire die mede daardoor ook te lang duurt.