The Battle of Chosin (2016)

Documentaire / Historisch

geregisseerd door Randall MacLowry
met Michael Murphy

Enkele maanden na het begin van de Koreaanse Oorlog gingen de Amerikaanse troepen in de winter een bloederige strijd aan die de loop van het conflict veranderde. Ze moesten bovendien overleven bij extreem lage temperaturen. De VN-strijdkrachten waren grotendeels in de minderheid en omsingeld, als gevolg van een verrassingsaanval onder leiding van Chinese troepen met 120.000 soldaten. Deze documentaire gebruikt inzichten van historici en archiefbeelden.

avatar van Lovelyboy
Het is me nogal wat om in te nemen, duurt namelijk twee uren lang, maar een uitgebreidere verslag van de Korea oorlog en de weg die MacArthur de mariniers leidde naar de catastrofe die Chosin reservoir heette en net als Vietnam een groot litteken is bij veel Amerikaanse veteranen, is niet te vinden.

Uiterst gedetailleerd, mooie en schokkende beelden, prima in beeld gebracht. Je kan de kou bijna voelen en de afgevroren tenen bijna ruiken.