Bougainville: Our Island, Our Fight (1998)

Australië
Documentaire

geregisseerd door Wayne Coles-Janess
met Joseph Kabui en Francis Ona

Het eiland Bougainville maakt onderdeel uit van de Noordelijke Salomonseilanden, maar wordt politiek gezien als een territorium van Papoea-Nieuw-Guinea. De laatste tien jaar hebben de mensen op dit eiland een guerrillaoorlog gevoerd met gevonden oorlogswapens uit de Tweede Wereldoorlog tegen de regeringsmachten die uitgerust zijn met modernere apparatuur. De regering van Papoea-Nieuw-Guinea heeft een complete economische blokkade van het eiland ingesteld, naast een uitgebreide campagne van luchtbombardementen en geweld tegen de burgerbevolking. 'Bougainville: Our Island, Our Fight' toont het leven van de inwoners van Bougainville terwijl ze hun traditionele kustgemeenschap verlaten om hun toevlucht te nemen tot een gevaarlijk militair conflict.