Jeanne Moreau, l'Affranchie (2018)

Frankrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Virginie Linhart
met Luis Buñuel, Louis Malle en Jeanne Moreau

Jeanne Moreau (1928-2017) was een van de meest geroemde actrices uit de Franse filmgeschiedenis. Ze beleefde in 1958 haar grote doorbraak met haar rol in de Louis Malle-klassieker 'Ascenseur pour l'Échafaud'. De daaropvolgende jaren groeide Moreau uit tot een boegbeeld van de Nouveau Vague, door haar samenwerking met regisseurs als François Truffaut. Op persoonlijk vlak kende Moreau een bewogen liefdesleven, en had ze relaties met onder anderen Malle, Truffaut en Miles Davis; en was ze drie keer getrouwd.

avatar van henrygreenways
Mooi gemaakt ken meeste van haar films en muziek, vertoonde veel haar films in de jaren 60