Pre-Crime (2017)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Matthias Heeder en Monika Hielscher

In verschillende landen worden computersystemen gebruikt die op basis van algoritmes voorspellen welke mensen een mogelijke kandidaat zijn om een misdrijf te plegen. Deze mensen kunnen op voorhand gearresteerd worden en zo kan misdaad worden voorkomen. Er is echter heel weinig transparantie over hoe deze algoritmes werken en bovendien staat dit haaks op een aantal belangrijke mensenrechten die garanderen dat mensen niet zomaar vervolgd kunnen worden.