Ma'ohi Nui, au Cœur de l'Océan Mon Pays (2018)

Alternatieve titel: Ma'ohi Nui, in the Heart of the Ocean My Country Lies

1 stem

België
Documentaire

geregisseerd door Annick Ghijzelings

Tahiti, Frans-Polynesië. Tussen de landingsbaan van de internationale luchthaven en een kleine heuvel ligt een district genaamd Flamboyant. Daar zegt men "district" om niet te spreken over een "sloppenwijk". De Franse koloniale geschiedenis en dertig jaar kernproeven hebben deze districten vervuld met een vervreemd en vermoeiend volk. Net als de radioactiviteit die niet gevoeld of gezien kan worden, maar honderdduizenden jaren aanhoudt, heeft de besmetting van de geest zich langzaam en permanent gevestigd. Tegenwoordig zijn de inwoners van Ma'ohi Nui ondergeschikte mensen die hun taal zijn vergeten, hun geschiedenis hebben genegeerd en hun verbinding met hun land en hun relatie met de wereld hebben verloren.

Malick
Voor de Belgen onder ons. Is deze bij jullie toevallig op DVD / BR uitgebracht? Lijkt me heel bijzonder.