Zie Mij Doen (2018)

België
Documentaire

geregisseerd door Klara van Es

Mensen met een verstandelijke beperking worden vandaag de dag helaas nog altijd meewarig aangekeken. Maar zij hebben net zoals iedereen gevoelens en emoties die kunnen botsen. Ze hebben hun eigen gedachten, verlangens en meningen; een eigen leven. In een poëtisch zwart-wit portret laten Nadine, Sofie, Sam, Quan, Mathias en Jessica ons in hun gedachten en emoties kijken.

avatar van Apollinisch
Zo vermoeiend zulke teksten. Ja duh, ik weet ook wel dat verstandelijk gehandicapten (of beperkten, whatever) "gevoelens en emoties" hebben. Maar dat betekent nog niet dat het geen meelijwekkende figuren zijn.

Op zondag 2/12 (21.55 u) op Canvas TV.

Bijwijlen ontroerende reportage over deze met beperkingen opgezadelde mensen, die toch vaak verrassend helder redenerend voor de dag komen, anderzijds, de ene al meer dan de andere, hulpbehoevend en meelijwekkend zijn.
Bij het zien ervan bedenkt ge toch hoe moedig en bewonderenswaardig de mensen zijn die dit leed helpen lenigen en hoe belangrijk de vooruitgang op geneeskundig vlak inzake het Syndroom van Down wel kan betekenen , al blijft dit natuurlijk een andere, delicate materie.

avatar van Baboesjka
Een interessant kijkje in de levens van mensen met een verstandelijke beperking. Mooi beeld, het zwart wit vind ik een goede keuze, en ik houd van de echtheid en oprechtheid van deze mensen. Ze zijn gewoon wie ze zijn en ze doen wat ze doen, waardoor ze ondanks hun beperking, een zekere vrijheid uitstralen. Ik vind het een lieve, mooie en pure documentaire die mij gedeeltelijk heeft geraakt. 3,5*