Der Katzensteg (1927)

Alternatieve titels: Regina, or The Sins of the Father | Betrayal

Duitsland

geregisseerd door Gerhard Lamprecht
met Lissy Arna, Jack Trevor en Andreas Behrens-Klausen

Pruisen in 1807. De Napoleon-aanhanger Baron von Schranden dwingt zijn dienstmeisje Regine om de Franse vijand over de Kattenbrug te leiden, gevolgd door een korps van Pruisische vrijwilligers die de Fransen vervolgens afslachten. Als vergelding voor dit verraad hebben de inwoners van Schranden het kasteel van de baron in brand gestoken. Wanneer Boleslav, zijn zoon, in 1813 terugkeert naar het dorp als Pruisische oorlogsheld, wordt hij geconfronteerd met een zelfingenomen dorpsgemeenschap die zijn overleden vader een fatsoenlijke begrafenis heeft ontzegd.