Hotel Jugoslavija (2017)

Zwitserland
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Nicolas Wagnières
met de stem van Nicolas Wagnières

Tot het uitbreken van de oorlog in 1991 waren eenheid en broederschap de heersende idealen in Joegoslavië. Het titoïsme had uitgebreide autonomie gegenereerd voor de beroepsbevolking van het land. In 2005, vijfentwintig jaar na de dood van president Tito, begint Nicolas Wagnières zijn zoektocht naar wat er nu van deze waarden over is gebleven. Deze Zwitserse filmmaker met een Joegoslavische moeder associeert zijn jeugdherinneringen van vakanties in het voormalige Joegoslavië met de geschiedenis van de regio. Gericht op de veelbewogen geschiedenis van het ooit beroemde Hotel Jugoslavija in Belgrado, een icoon van het modernisme uit 1969, toont de filmmaker de enorme veranderingen die het land en zijn inwoners de afgelopen veertig jaar hebben ondergaan.