Blue Night (2018)

Alternatieve titel: Here and Now

Drama / Muziek

geregisseerd door Fabien Constant
met Sarah Jessica Parker, Simon Baker en Common

Op de vooravond van een belangrijk optreden in het Birdland Jazz Club krijgt Vivienne Carala zwaar nieuws te horen van haar dokter dat haar wereld voorgoed zal veranderen. Ze weet hier niet mee om te gaan tijdens de repetities met haar band en haar manager Ben en poogt haar bazige moeder Jeanne te ontwijken. Uiteindelijk deelt ze het nieuws met haar tienerdochter en haar ex en zoekt ze troost in de New Yorkse straten waar ze stilstaat bij haar verleden en de toekomst.

avatar van Brabants
Blue Night lijkt op voorhand een zeer interessante film. Gedurende het verhaal kom je er achter dat je eigenlijk maar weinig inhoud krijgt voorgeschoteld. SJP loopt op een belangrijk punt in haar leven ogenschijnlijk doelloos rond in New York en ontmoet her en der personen waarmee ze half afgeronde dialogen voert. Te ridicuul voor woorden dit!

Duidelijk dat Constant iets heel belangrijks en beschouwelijks wilde maken over het vergankelijke van de mens, maar Blue Night is toch vooral mislukt. In de eerste minuten krijgt Parker al meteen de meest wrede boodschap te slikken die iemand kan krijgen, en de volgende anderhalf uur zijn we getuige van een ogenschijnlijk emotie- en doelloos verwerkingsproces. Zwak script, ook wordt duidelijk dat Parker een veel te beperkte actrice is om de telloorgang van deze vrouw, zonder al te veel woorden te mogen gebruiken, voelbaar te maken. Moest onwillekeurig denken aan een thriller met dezelfde thematiek als uitgangspunt, D.O.A.( de versie van1950), waarin één prachtige scène zit van nauwelijks één minuut(O'Brien die wezenloos om zich heen kijkt naar het divers dagelijks leven om hem heen, nadat hij net heeft gehoord dat hij stervende is) waarmee de makers destijds prachtig non verbaal veel meer konden duiden dan deze regisseur anno 2018 in 90 minuten met dit vermoeiend probeersel. Goed, energiek bijrolletje van Renee Zellweger, die daarmee in een paar minuutjes wel onbedoeld aantoont waar het de mensen om haar heen hier aan ontbreekt: het echte talent om iets moois te fabriceren.