The Pearl (2016)

Documentaire

geregisseerd door Jessica Dimmock en Christopher LaMarca

The Pearl verkent de ruige, emotionele en fysieke ervaring van een transgender vrouw van middelbare tot oudere leeftijd tegen de achtergrond van post-industriële steden in de Pacific Northwest. De film toont de strijd van degenen die als mannen zijn grootgebracht en succesvol zijn geworden en die de middelbare leeftijd hebben bereikt met een zwaar geheim dat ze niet langer kunnen houden. We volgen vier vrouwen, allemaal in extreem vroege stadia van hun coming-out, terwijl ze de Esprit-conferentie bijwonen - een jaarlijks evenement in het noordelijkste deel van Washington waar transgendervrouwen samenkomen in een omgeving waarin ze hun ware gevoelens kunnen uiten. Vanaf hier volgen we dezelfde vier vrouwen in de loop van bijna drie jaar terwijl ze worstelen met verschillende gradaties van de overgang.