Luntano (2006)

Alternatieve titel: De la Part de Tante Concetta

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Alessandra Celesia

Een keer per maand trekt een vrachtwagen door Italië van het uiterste zuiden tot aan de voet van de Alpen om vreemde pakjes af te leveren. Potten tomatensaus van grootmoeder Maria, koudgeperste olijfolie van de familie, anti-pasta van groenten uit de moestuin van oom Pino. Deze kartonnen dozen gevuld met affectie vertellen het verhaal van de massale migratie van het rurale en achtergestelde zuiden naar het geïndustrialiseerde noorden. Families gescheiden door duizenden kilometers trachten zo de afstanden in te korten en contact te houden.