Vechtmeisje (2018)

Nederland
Actie / Drama

geregisseerd door Johan Timmers
met Aiko Beemsterboer, Imanuelle Grives en Bas Keizer

Als haar ouders in een vechtscheiding belanden, verhuist de eigenzinnige en licht ontvlambare Bo (12) met haar moeder en broer naar een Amsterdamse buitenwijk. Daar introduceert buurmeisje Joy haar bij de kickboks-club. Ze blijkt een natuurtalent te zijn en mag al snel meedoen aan de Nederlandse kampioenschappen, maar door de scheiding van haar ouders is Bo afgeleid en komt de wedstrijd steeds meer in gevaar. Bo moet leren zich te beheersen en accepteren dat ze niet alles onder controle heeft.

Vanaf 18 oktober in de bioscoop (September Film)

Wij als gezin hebben ons prima vermaakt met deze film.

avatar van schumacher
Redelijke film, niet top.

avatar van Grindhouse62
Zojuist gezien op Videoland. Het een leuke gezinsfilm. Er wordt aardig geacteerd door de jongere acteurs. De ouders vond ik irritant en hadden wat mij betreft niet in het verhaal gehoeven. Mijn vrouw en ik hebben ons wel vermaakt met deze film. Een 3.0

avatar van sinterklaas
Succes ouwe!

En weer eens een Nederlandse film met wat diepgang. Op één ding na, maar daar later over.
We volgen de uberstoere Bo, waar weinig vonken voor nodig zijn om haar te laten ontploffen. Haar ouders zijn zojuist gescheiden en samen met haar moeder; die nog altijd de strijd aan gaat met haar vader via de telefoon, en haar broer woont ze in een kleine appartement in een saaie wijk in Amsterdam. Al heel snel komt Bo via een vriendin in aanraking met de wereld van het kickboksen. Dat lijkt goed uit te komen als uitlaatklep.

En daarmee krijgen we toch wel een paar confronterende scenes en komen we er toch wel echt achter dat de tijd van spelen met je poppen niet voor iedereen blijft. Het acteerwerk vond ik sterk en realistisch. Waaronder ook die bijdehante Joy en zeker die rol van Bo's broer Dani. Wel vond ik Vechtmeisje vaak een beetje te snel en fragmentarisch uitgewerkt. Alsof er slechts 80 minuten werden aangeboden en daar alles ingepropt moest worden. Waarschijnlijk hadden ze voor dat scheiding iets anders in de plaats moeten zetten om de film nog sterker te maken; want hoeveel films draaien er wel niet slechts om een scheiding? Om nog te zwijgen over dat de ouders toch weer elkaar in de armen vliegen als Bo de grote wedstrijd heeft gewonnen.

Ook stoorde ik me best wel aan het feit dat Bo's broer hier als "speciaal geval" wordt weggezet. Naar mijn mening vond ik het een gewone jongen die zijn issues had (met name zijn suikerziekte) en niet veel anders was dan zijn zusje. Het ligt misschien aan mij, maar ik vind dit een zorgelijk gebaar. In oudere Nederlandse (jeugd)films kwam je vaker van deze types tegen en die werden gewoon omschreven als een persoon. Betekend dat echt dat het hokjesdenken steeds nauwer en gewoner gaat worden in de maatschappij; als in de filmwereld? Verklaard dat ook al die RomCom's waar de mensen oh zo normaal zijn? Het ligt misschien aan mij, maar ik vind dit niet bepaald hoopvol.

avatar van MiekiePou
De film gezien met mijn 14 jarige dochter die hem geweldig vond.
Ik vond hem bij vlagen zeer goed, en soms bijna gênant slecht.
Vooral de ruzie van de ouders die net bij de rechtbank waren en ineens in elkaar armen sprongen vond ik een overdreven twist en verre van realistisch, iets wat zelfs mijn dochter “nep “ vond. (Dit zijn haar woorden).
Alles lag enigszins voor de hand in deze film, maar ik vond hem verder qua verhaal verfrissend en de boodschap vechten doe je niet op straat maar in de ring , vind ik spot on. Een goede manier om je agressie kwijt te raken en reguleren. Sporten is sowieso gezond. Mijn dochter gaat binnenkort dus haar eerste kickboks les nemen ! Daarom geef ik de film in zijn geheel een dikke drie sterren . Aanrader voor tieners dus ook!

Leuk voor als je een tiener bent. Alles boven de 25 jaar raad ik dit sowieso af om te kijken. Ik heb het gekeken met m'n nichtje van 12. Maar ja het lijkt me dan ook niet dat je dit als volwassene serieus voor jezelf gaat kijken
Het was een prima film verder, maar zo kinderlijk. Simpele dialogen, irritant tot slecht toe acteerwerk, super voorspelbaar en te cliché. Bovendien erg nep. Wie geeft nou z'n eigen plek af als sporter? Wie gelooft dat nou? Tja oke tieners, vandaar dat het hun zo'n perfecte doelgroep maakt.