• 8.985.339 stemmen

Ontwikkeld door: Peter Boeckx

Met: Danny Vanhamel

Oorsprong: België

Datum van release: donderdag 8 februari 2018

Eerst uitgezonden op: Vier (België)

Plot Ex-Gangster

Danny Vanhamel, topgangster in de jaren tachtig, wordt in 1994 veroordeeld tot levenslang voor de ontvoering van ‘Anthonyke’, het elfjarige zoontje van industrieel Jan De Clerck. In 2004 komt hij vervroegd vrij, zweert hij de criminaliteit af en bouwt hij een nieuw leven op. In Ex-Gangster blikt Danny terug op zijn leven als zware jongen, op de overvallen van de Securitas geldtransporten, op de ontvoering, op het proces en op zijn straf. Ex-gangster geeft een unieke kijk op een van de zwartste periodes voor justitie en politie in de Belgische geschiedenis en zoekt naar een antwoord op de vraag hoe iemand in de criminaliteit belandt en of je er ooit weer uit geraakt.

1. 1. De Securitas-bende

8 februari 2018 (50 minuten)

Danny Vanhamel, topgangster in de jaren tachtig, blikt terug op zijn leven als zware jongen en op de overvallen van de Securitas geldtransporten.

2. 2. La Famiglia

15 februari 2018 (50 minuten)

Danny Vanhamel gaat terug in de tijd en blikt terug op zijn kinderjaren. Hij vertelt verhalen over vroeger, over zijn ouders en zijn jeugdvrienden.

3. 3. De Ontvoering

22 februari 2018 (50 minuten)

Voor het eerst vertelt Danny Vanhamel alle details over de ontvoering van Anthony De Clerck. De ex-gangster wordt ook geconfronteerd met de man die hem arresteerde.

4. 4. Danny vs Vanhamel

1 maart 2018 (50 minuten)

Danny Vanhamel blikt terug op zijn proces en zijn straf. Tot op de dag van vandaag blijft hij worstelen met zijn veroordeling. Hij herinnert zich pijnlijk precies hoe hij Marina vroeg om een toekomst op te bouwen zonder hem en het besef dat hij zijn twee kleine zoontjes nooit zou zien opgroeien.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Wat mij hier vooral voor de borst stoot is het gebrek aan tegengas dat gegeven wordt wanneer Vanhamel, toch echt een zware jongen vroeger, verteld over zijn strapatsen lijkt het wel alsof het de betere kwajongensstreken waren die hij uithaalde, dat hij gewapend mensen overviel die daar tot op de dag van vandaag vaak last van hebben lacht hij echt weg met de mantel der liefde. Die ontvoering van dat kind was ook eerder een accident de parcours en de andere waren vooral de agressors, hij was eigenlijk een man van goud.

Hier had veel in gezeten maar door boven genoemde reden kan ik dit niet waarderen met 2,5* of meer.

avatar van NRT

NRT

GoodOldJack schreef:

Hier sluit ik mij bij aan. Het gebrek aan een kritische blik is stuitend. Ik had veel verwacht van deze reeks omdat de bende haemers een zeer sterke reeks was van peter boeckx. Daarom heb ik de eerste aflevering afgekeken en ben ik aan de tweede begonnen, maar toen was het voor mij op met die zelfverheerlijking.

avatar van NRT

NRT

Ze hebben dus al een reeks over deze 'topgangster' gemaakt en nu gaan ze ook nog eens herhalingen van dit programma uitzenden. Alleen al bij het woordje 'topgangster' ben ik gedegouteerd. Net alsof dat een eretitel is.