Warning Shot (2018)

Drama / Thriller

geregisseerd door Dustin Fairbanks
met Tammy Blanchard, Guillermo Díaz en David Spade

Een alleenstaande moeder en haar jonge dochter hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Dan erven ze plots een boerderij van hun grootvader. Maar als op een dag een rivaal gewapende mannen naar het familiebedrijf stuurt om met geweld het recht op te eisen van een kreek loopt de situatie uit de hand.

• vanaf vrijdag 24 mei te koop op dvd en blu-ray

TEASER

avatar van ikkegoemikke
All right, I need you to loosen the guy up.
He's old, all right?
Do not kill him.

Het enige wat ik me afvroeg achteraf was “Waarom werd deze film in godsnaam gemaakt?”. Ik zeg niet dat dit de afschuwelijkste film van het jaar was. Of de meest overbodige release ooit. Er zaten enkele positieve zaken in verwerkt. En soms was het zelfs op een bepaalde manier verre van slecht. Maar uiteindelijk was het toch maar een simplistisch uitgewerkte verhaallijn met weinig tot niets vernieuwends. Het enige wat me is bijgebleven, is dat je op bepaalde momenten met een onaangenaam gevoel zat te kijken. De wijze waarop Rainy (Guillermo Diaz) de gekidnapte personen aansprak en behandelde, was redelijk intimiderend. Een opgefokt personage die helemaal doorsloeg na het nuttigen van wat softdrugs. Je voelde gewoonweg dat het een benarde situatie was voor Audrey (Tammy Blanchard) en haar dochter Cheyenne (Onata Aprile). Maar dat is dan ook het enige in deze de film dat spannend te noemen is. Voor de rest is het nogal een slappe hap.

Alles draait rond het vergaren van waterrechten door Bobby (David Spade). Iets waarin zijn stokoude grootvader niet in geslaagd is. En blijkbaar kan hij dit alleen bewerkstelligen door twee ongure types op de bejaarde eigenaar af te sturen. Om een beetje druk uit te oefenen. Wat Bobby niet wist, was dat deze laatste allang de pijp aan Maarten gegeven heeft. De enigste die ze aantreffen in het huis van de oude man zijn de dochter Audrey en kleindochter Cheyenne. En het enige plan dat de twee nietsnutten kunnen bedenken met hun beperkt verstand, is deze twee toevallig aanwezige personen te kidnappen. Wat volgt is een hachelijke situatie waarbij de ene kidnapper (Dwight Henry als Jawari) de andere in toom tracht te houden (duidelijk dat deze twee knoeiers elkaar niet echt kennen) en een onverwachte aanbeller zorgt voor een nog meer geïrriteerde Rainy.

Buiten de mindere bekende acteurs zal je toch een aantal bekende gezichten opmerken. De meest bekend voorkomende figuur is natuurlijk de komiek David Spade als de streber Bobby die zich blijkbaar voortdurend moet bewijzen ten aanzien van zijn grootvader Calvin (Bruce Dern. Bekend gezicht nummer twee). Persoonlijk vind ik niet dat David Spade behoort tot de crème de la crème als het over komedie gaat. Meestal zijn het van die vergeetbare, nonsens komedies die verre van grappig zijn. Zelf had ik het gevoel dat hij elk moment een smeuïge opmerking zou maken. Het was in ieder geval redelijk matig. Ook Bruce Dern’s bijdrage was redelijk beperkt. Zeker vergeleken met zijn bijdrage in “The Hateful Eight” als General Sandy Smithers. En tenslotte zal je ook nog James Earl Jones herkennen in een nietig rolletje als een soort notaris. Ook een onbeduidende rol voor zo’n bekende ster.

Wat rest zijn de hoofdrolspelers. En die hun acteerwerk is toch van een redelijk niveau. Zo vond ik de interactie tussen Tammy Blanchard en Onata Aprile heel overtuigend. Misschien was het op bepaalde momenten wat overdreven sentimenteel en kwam Cheyenne nogal onervaren over. Maar echt ergeren deed het me niet. Ook het acteren van Guillermo Diaz was over het algemeen goed te noemen. Hij slaagde erin om van Ryan een labiel personage te maken. Alleen zijn verwoede poging om als een volleerd psychiater te klinken, was een beetje absurd. Spijtig genoeg is dit niet voldoende om er een interessante film over te maken. Het motief op zich was al vergezocht. De uiteindelijke ontknoping klonk nog onzinniger. Neen, “Warning Shot” is zeker geen al te beste film. En als je geen tijd wil verspillen, dan zou ik deze toch maar gewoon overslaan.

Is best nog wel een vermakelijke film, ik heb me geen moment verveeld.
Je moet er ook maar een flinke dosis van een speciale humor in zien!