The Beatles. Parting Ways (2012)

Documentaire

geregisseerd door Gillian Bartlett
met George Harrison, John Lennon en Paul McCartney

Deze documentaire onderzoekt het fenomeen dat Beatlemania was, maar kijkt ook naar de ups en de downs van het viertal sinds hun glorietijd. De oprichter van de band, John Lennon, en zijn vrouw Yoko Ono worden vaak beschuldigd van de breuk van the Beatles. Johns relatie en zijn vroegtijdige dood komen aan bod. Er is ook aandacht voor de solo-carrière van Paul McCartney en zijn ridderschap. Verder staat ook George Harrison centraal en de periode in zijn leven dat hij geveld werd door kanker. Tenslotte is er Ringo Starr die zich niet alleen tot een drummer ontpopte.

avatar van mjk87
Een behoorlijk matige docu over de vier leden na de tijd van de Beatles, heel saai ook lid na lid apart besproken. Het is wel op momenten informatief, maar het is wel informatie vooral boeiend voor diegenen die zich hierin echt willen verdiepen. En die zullen die geschiedenissen al wel kennen. Het blijft ook allemaal wat oppervlakkig en visueel saai met wat oude beelden, wat nieuwe interviews met derden en een constante voice-over die alles aaneen praat. Het kijkt makkelijk weg, maar voegt verder niets toe.