Con el Viento (2018)

Alternatieve titels: Facing the Wind | Lands of Loneliness | Amb el Vent | Face au Vent

Spanje / Argentinië / Frankrijk

geregisseerd door Meritxell Colell
met Mónica García, Concha Canal en Ana Fernández

Mónica, een 47-jarige danseres, krijgt een telefoontje vanuit Spanje: haar vader is terminaal ziek. Na 20 jaar moet Mónica terugkeren naar het afgelegen dorp waar ze is geboren. Wanneer ze er arriveert, is haar vader al overleden. Haar moeder besluit het huis van de familie te verkopen en vraagt Mónica te blijven om haar te helpen. De winter komt eraan. De eeuwige stilte, de extreme koude en de moeilijkheid om bij haar moeder te wonen zorgen bij Mónica voor problemen. Ze neemt haar toevlucht tot datgene wat ze het beste kan: dansen.

Malick
Beste slotscène sinds Beau Travail. Kippenvel!

avatar van tbouwh
Als danseres Mónica te horen krijgt dat haar vader terminaal ziek is, verruilt ze Buenos Aires voor een afgelegen Spaans winterlandschap. Drie generaties ontmoeten elkaar in Con el viento in het huis van mater familias Pilar, waar het besef van verandering herinneringen en vragen voor de toekomst samenbrengt.

De dood van haar man doet Pilar (Concha Canal) besluiten het huis te verkopen waar ze decennialang woonde. Het interieur is klam en lijdt onder gebrek aan onderhoud, maar de familiegeschiedenis leeft er en de omgeving (Burgos, Castilië) is prachtig. De keuze zorgt dan ook voor gevoelens van weemoed, die op subtiele wijze (opmerkingen in de marge, wegkijken en zwijgen) inzichtelijk worden gemaakt. Het huis móet weg, maar wat laat je achter als het ook echt zover is?

verder lezen