Hotel Inferno 2: The Cathedral of Pain (2017)

Alternatieve titel: Hotel Inferno 2

Italië
Actie / Horror

geregisseerd door Giulio De Santi en Tiziana Machella
met de stemmen van Rayner Bourton, Roland Stone en Jade Matthew

Na de gebeurtenissen in het eerste deel, is Frank Zimosa in de hel beland. De hel is het thuis voor zowel sekteleden als demonen. Deze sekteleden krijgen verboden kennis in ruil voor gruwelijk lijden en pijn. Frank probeert aan de hel te ontsnappen en moet daarom proberen alle onderdelen van zijn ziel terug te vinden zodat hij weer naar aarde kan terugkeren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Dit móet weer geweldig worden. Zou anders de eerste Necrostorm productie zijn die tegen zou vallen. Giulio dus ditmaal samen met Tiziana, die voor 't eerst co-regisseert. Ze schreef bijvoorbeeld al wel mee aan The Mildew from Planet Xonader (2015) ( Oftewel de film Mold! (2012) in een Necrostorm-jasje) en werkt ondertussen samen met Giulio aan een nieuwe titel genaamd 'Little Necro Red' EN ondertussen wordt de derde Hotel Inferno geschoten... Als fan loopt het kwijl nog net niet via de mondhoeken naar beneden.

avatar van Shinobi
Lachen, ik zag van de week al voorbij komen dat Necrostorm inmiddels met deel drie bezig is.

avatar van EW101
Sterker nog! Ik zag via IMDBpro de titels van de 4 komende delen al. Lijkt alsof er zes Hotel Inferno's al geschreven zijn.

avatar van Tartarus
Niet zo goed als deel 1, maar nog steeds erg vermakelijk. Het verhaal had van mij wel iets sterker gemogen, nu werd het af en toe wat saai. Bloed en ranzigheid was weer top.

avatar van joolstein
Necrostorm is een filmmaatschappij, die de Italiaanse horror-film weer terug op de kaart zet. Hun catalogus groeit gestaag en de films die ze uitbrengen kenmerken zich vooral door Gore in de overtreffende trap. Geld om hun films te maken verkrijgen ze door fundraising. Het zijn dus bij uitstek low-budget-films.

Dit is het tweede deel in de Hotel Inferno-reeks. De uit het eerste deel bekende eerste-persoon schietspel-stijl (het geef je het gevoel alsof je een videogame aan het kijken/spelen ben) is ook hier weer aanwezig. Ik had het bij deze films zelfs nog meer! Verder is het natuurlijk meer gore, meer splatter en meer Frank Zimosa.

Ditmaal worstelt Frank zich, via een Labyrint van verschillende kamers, een weg door de hel om zijn ziel terug te winnen en zichzelf op aarde te laten herrijzen Ondertussen mag hij opnemen tegen verschillende demonen. En daar is het waarom dit een meer dan prima film is; Erg gave spectaculaire effecten, prachtig vormgegeven monsters die zo weg lijken te zijn gelopen uit het verhaal van Dante. Misschien dat deze film iets toegankelijker is omdat het allemaal fantasiemonsters zijn maar er zijn genoeg gruwelijkheden en bloedfonteinen.

Naast dat de mutanten, demonen, monsters, maskers, rekwisieten vooral uit practical gore bestaan was er ook wat CGI te zien. Dit maakte de finale wat zwakker. De monster-hoofden waren wel zelfgemaakt maar het zweven was duidelijk uit een computer. Storend was het zeker niet. Als je een liefhebber bent van low-budget en zeer uitbundige Gore dan heb je met deze film zeker een top-film!

avatar van Shinobi
"You are pretty hard to kill Zimosa."

Laat ik dan maar de eerste zijn om enigszins tegengas te geven.

Dit vervolg sluit direct aan op het vorige deel. Frank Zimosa is nu in de hel beland en wordt door een vage heks op pad gestuurd om allerlei objecten te verzamelen, opdat hij zijn ziel herwint. Uiteindelijk is de bedoeling dat hij weer naar de aarde kan terugkeren in zijn lichaam. Veel heeft het niet om het lijf, maar de nodige obstakels die hiervoor overwonnen dienen te worden zijn als vanouds lekker bloederig.

Als kijker word je weer in een P.O.V. perspectief geplaatst, waardoor je alles van dichtbij meemaakt. Op deze wijze lijkt het net alsof je als Zimosa ook een pad baant door alle ingewanden en smerigheid. Jammer genoeg wordt het op een gegeven moment veel van hetzelfde; van kamer naar kamer om een bad guy te doden en/of een object te pakken. De veelvuldig gebruikte zin "I'm so fucking tired of this shit", past hier ironisch gezien goed bij, omdat het repetitieve de film te parten speelt.

Ten opzichte van de voorganger is 'The Cathedral of Pain' teleurstellend. Veel creativiteit is hier niet terug te vinden, gezien bepaalde dingen meermaals gerecycled worden. Hier en daar is het creature design zeker sterk te noemen, maar de finale is dan weer een zwaktebod. Voor mijn gevoel mis ik de constante actie gepaard met de nodige gore/splatter. Afgezien van een paar aardige oprispingen waar de score heerlijk opzwelt, is het helaas te weinig.

Al met al een matig vervolg en dan te bedenken dat de speelduur net iets over de 60 minuten aantikt. Je zou toch verwachten dat Necrostorm deze tijd effectiever zou gebruiken.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van John Milton
Soms is het (zelfs als horrorfan) bij het zien van een trailer zó fijn om tegen jezelf te kunnen zeggen: 'je hoeft dit niet te kijken, Jm. Echt niet'

Ik heb dat niet heel vaak, maar ik kan me niet voorstellen dat ik dit leuk zou vinden

avatar van jeroentjuhhhhh
HOTEL INFERNO 3 - clip 1

Release staat voor 27 November 2020.