Gelukzoekers (2018)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Hanro Smitsman
met David Elsendoorn, Jouman Fattal en Marius Mensink

Wanneer Harko (David Elsendoorn) de laatste meiden het door aardbevingen geteisterde Groningse dorp ziet verlaten, komt een bus asielzoekers het dorp binnenrijden. Onder hen is Faiza (Jouman Fattal), die strijdt voor een verblijfsstatus. Een knap meisje en een aantrekkelijke jongen met allebei een ongewis pad naar de toekomst. Terwijl Groningen wegzakt en voor Faiza uitzetting dreigt, lijkt geluk zoeken niet aan de orde. Wat heeft het voor zin hier nu verliefd te worden?

avatar van Donkerwoud
Ben hier wel benieuwd naar, al hoop ik dat de link Groningen/Syrië er lekker sarcastisch op ligt, want de vergelijking tussen de twee loopt natuurlijk compleet mank.

avatar van mjk87
Potpourri van niet-passende stijlen van half uitgewerkte ideeën die samen echt een wanproduct maken. Soms wil de film grappig zijn met die twee bewakers en de moeder met de scheur in het huis, maar dat is nergens grappig en past niet bij de rest van de film. Dan weer is de film spannend, maar wel erg kort. En wat die aardbevingen hierin doen? Om over dat vreselijke cliché begin maar te zwijgen. Verder lijkt de film de kant te kiezen van de asielzoeker met de IND als een soort boeman, maar of wat bevorderlijk is voor het debat? Met die IND-man die een soort parodie is. Toon dan of de éne kant met een groot deel van asielzoekers dat uiteindelijk de bijstand in gaat en nauwelijks Nederlands spreekt, of de moeilijkheden die de IND heeft (want bepaal achter je desk maar eens of iemand homo is of niet, of echt op de vlucht is of niet) of maak een drama van een substantieel deel aan goed geïntegreerde asielzoekers die eruit dreigen te worden gezet terwijl je daarvan kan zeggen: wees welkom en doe mee. De types dus die hun hele jeugd hier hebben gewoond. Dat is het nu allemaal niet. De film wil veel en doet niks. Ook de centrale liefde sprankelt nergens. Dan blijft er weinig over. Ik kan eigenlijk niets positiefs zeggen, behalve dan de redelijke Fattal en de sympathiefactor. 1,0*.

avatar van Toontje G
Eindelijk eens een Nederlandse komedie waar je nog een beetje mee kan lachen.

avatar van Donkerwoud
Het is me wat met de maatschappelijke betrokkenheid in deze lichting telefilms. Eerst 'Het hart van Hadiah Tromp' (2018) en nu dan weer deze 'Gelukzoekers' (2018). De film probeert zo geforceerd én relevant te zijn én een soort ploertige komedie á la New Kids, dat het op twee manieren de plank compleet misslaat. Er zijn meer dan genoeg verhalen te verzinnen (of boeken te verfilmen!) waarin vluchtelingenproblematiek beter uit de verf komt, maar deze nonsense met ploinktiedoinktie-muziek en dito cabaret-typetjes, heeft het om één of andere reden gehaald tot een verfilming. Ook bizar dat men bij dit onderwerp kiest voor de hilariteit en de platte komedie, terwijl het in werkelijkheid één van de politieke twistpunten is van deze tijd. Een paar schampere lachjes meer dan bij de gotspe die Hadiah Tromp was.

avatar van Donkerwoud
Jouman Fattal is wel een vondst, die zou ik graag eens in een echte rol zien - als in: niet getypecast als 'mooie Syrische vluchtelinge', maar met de ruimte om meer van zichzelf te laten zien.

Nee, dit is niet mijn film. Te rommelig, te weinig gefocust, of zoals mjk87 het prima verwoord, de film wil veel en doet niks. Gooi het maar op één hoop; vluchtelingenproblematiek, aardbevingen, hangjongeren, aardbevingschade,'echte' liefde, en nog zo wat thema's, overgoten met scheut humor en absurdisme. Het is me wat. Nee, het is niks. Al ben ik best gevoelig voor wat de film beoogd. Maar dat is gewoon niet gelukt.

avatar van Decec
Een goede drama TV Movie...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Prima camerabeweging...
Bekende actrice Anniek Pheifer en ook een bekende acteur Marcel Hensema...
Gewoon TV Movie...

Dit was wel de beste telefilm 2018! Veel hedendaagse problematiek waar met de nodige humor en absurditeit aandacht aan wordt besteed. Prima rol van Jouman Fattal, Prettige actrice om te zien ook. Ik geef het 3,5☆