Un Ange (2018)

Alternatieve titels: Engel | Angel

België / Nederland / Senegal

geregisseerd door Koen Mortier
met Vincent Rottiers, Fatou N'Diaye en Paul Bartel

Thierry, een sportman wiens carrière tanende is, ontmoet in Senegal de prostituee Fae op wie hij verliefd wordt. Ze vinden in elkaar waardigheid en hoop om zich uit hun benarde situaties te bevrijden. Het lijkt het begin van een bijna allesverslindende liefde tot Thierry onder invloed van een stimulerend middel onwel wordt en zich vreemd begint te gedragen. Tijdens zijn doodsstrijd moet zij hem alleen laten, maar niet zonder hem te beloven dat ze terug komt om haar leven met hem te delen. De volgende ochtend krijgt Fae te horen dat Thierry overleden is. Om haar leven verder te kunnen zetten moet ze terug naar de kamer waar het allemaal begon.

• Vanaf 8 augustus in de bioscoop

Bij Koen Mortier:

Blijkbaar wordt zijn volgende prent een verfilming van een novelle van Dimitri Verhulst, over de laatste uren van wielrenner Frank Vandenbroucke voor zijn dood in Senegal. Verteld vanuit de ogen van de prostituee die bij hem verbleef. Opmerkelijk project.

avatar van Verhoeven
YeaH, Koen Mortier komt volgend jaar eindelijk met een nieuwe langspeler. Camerawerk gaat Nicolas Karakatsanis doen en de montage Nico Leunen.

Openingsfilm op het komende filmfestival van Oostende en metéén ook geselecteerd voor de internationale LOOK competitie die zich focust op de cinematografie en production design van de geselecteerde films.

avatar van TornadoEF5
Er staat in de Dag Allemaal (een roddelblaadje) een artikel waarin de dochter en moeder van Frank Vandenbroucke op wie het verhaal geinspireerd is, duidelijk de film niet zien zitten en aangeven dat Mortier en Verhulst geld verdienen op hun kap. Ik moet wel zeggen dat ik het daar absoluut niet mee eens bent. Ik denk dat wel deze film erg goed zal zijn.

avatar van Zandkuiken
Samen met Climax van Noé toch wel de film waar ik dit jaar het meest naar uitkijk. Mortier, Verhulst, VDB, Senegal... Oi oi oi.

avatar van SimonSav
TornadoEF5 schreef:
Ik denk dat wel deze film erg goed zal zijn.

En dat is ie ook

Had wel indruk dat het meer mainstream volk in de zaal het allemaal wat minder volk, wat me ook niet echt verbaasde.

Maar wat een heerlijke kleurencontrasten heb ik gezien zeg heerlijk.

avatar van goongumpa
De emotionele kern van deze film kwam voor mij echt niet over door de simplistische monologen en dialogen. De hoofdpersonages zeggen letterlijk (tegen de camera, op voice-over of tegen elkaar) wat er in hun hoofd omgaat. Klungelig overbrengen van info waar ambiguïteit interessanter geweest was.

Bovendien is Karakatsanis is hier veel te maniëristisch bezig qua camerawerk. Hoeveel onderbelichte fetisjistische close-ups van donkere lichamen kan je draaien? Hoeveel douchescènes en zwembadscènes heb ik gezien??

Moment waarop ik echt uit de film werd gerukt was die totaal ongeloofwaardige wielerrit met de val. Heel rare stijlkeuze om dat zo in beeld te gaan brengen.

Van spanningsboog is er nauwelijks sprake in het script. Mortier & Leunen proberen dat weg te stoppen met extreme close-ups en een onheilspellende drone op de geluidsband. Maar dat voelt vooral heel willekeurig aan. Er zijn ook een hoop magisch-realistische doem-dromen. In Ex Drummer werkte dat heel goed. Hier voelt het hol en repetitief aan. Ik had echt een "whatever" gevoel bij deze film. Jammer...

'Gezien op 28/09/18)
Het is me nog maar weinig overkomen dat ik een film zo vlug na de lancering ben gaan bekijken.
Dat heb ik me niet beklaagd. Het is een uitstekende film.
Slechts matig gebaseerd op wat wielerheld Frank Vandenbroucke overkwam.
De engel van deze prent is Face. Een wondermooie verschijning.
Thierry kun je de gevallen engel noemen.
Beiden gaven hun lichaam aan anderen, de ene als sportman, de andere als prostituee ('gazelle').
(De regisseur laat in een sprekende sequentie hun gezichten in elkaar vloeien!)
Nu vinden ze elkaar in hun feitelijke eenzaamheid. Er is onvoorwaardelijke liefde.
Het zal wel een poëtische gedachte zijn, maar de film laat mooi zien dat liefde alles is.
Dat hij niet spannend is, klopt, maar dat vond ik niet echt jammer ...

avatar van Zandkuiken
Niet het meesterwerk waar ik op gehoopt had, maar toch weer een knappe film van Mortier. Visueel sterk (hoewel ik niet omvergeblazen werd zoals bij bijvoorbeeld Ex-Drummer) en Fatou N’Diaye speelt de pannen van het dak.

avatar van EIGER3970
Prachtige film als je de wielrenner Frank vdB hebt gevold, zo is het waarschijnlijk gegaan in Senegal. En inderdaad de wielerscenes waren ietswat amateuristisch. Maar toch sfeerrijke film. Onze Vlaamse wielergod is gestorven en laat nog altijd een leegte achter.

Een verhaal over eenzaamheid en liefde, met een overduidelijke link naar de persoon en leven van wijlen wielrenner Frank Vandenbroucke.
Film die ik absoluut wou zien (wat zijn er hier bij MM toch weinig in dat geval) en ook van genoten heb.
Knap gemaakt met volgens mij één klein minpuntje, namelijk dat de dramatische climax iets te lang voor het einde van de film valt waardoor er van dat lange laatste stuk van niet veel meer dan van de mooie soundtrack te genieten valt.
Vincent Rottiers is ons genoegzaam gekend voor uiteenlopende rollen en bewijst ook deze aan te kunnen. Zijn tegenspeelster is ontegensprekelijk mooi.