Xue Guan Yin (2017)

Taiwan
Mystery / Thriller

geregisseerd door Ya-che Yang
met Kara Hui, Ke-Xi Wu en Vicky Chen

Madame Tang verbindt de overheid en particuliere bedrijven. Ze bemiddelt tussen hen ten gunste van haar volledig vrouwelijke familie. In één geval loopt het niet volgens plan. Een heel gezin, dat dicht bij haar staat, wordt het slachtoffer van een gruwelijke moord. Ambitie, verlangen en lust veranderen uiteindelijk Tangs relaties met haar eigen familie voor altijd.

avatar van Mr Thee
Alhoewel de film je best wel meesleept en het whodunnit-element wel echt goed en prominent aanwezig is, eindigt de film voor mijn gevoel wat suf Marco, een man met een typisch Taiwanese naam en een wellicht mede daardoor groot libido en sexappeal, heeft het toch gedaan. Of heb ik het verkeerd? . Het is geen makkie om het verhaal echt goed te volgen en te interpreteren. Daar hielpen de omstandigheden ook niet bij: het scherm (IFFR 2018/ Pathé) was zo groot dat de toch al vrij snel verdwijnende ondertiteling te volgen was door je hoofd te bewegen als bij een tenniswedstrijd. Lastig te volgen dus. Tussendoor nog wel een grappige verleiding: met een bakkie Kopi Luwak Koffie (Civetkoffie). Proost (off topic: er is ook al bier van gemaakt). Toch genoten van een film, die ik wellicht niet helemaal begrepen heb. Het kan...echt waar.