Un Traductor (2018)

Cuba / Canada

geregisseerd door Rodrigo Barriuso en Sebastián Barriuso
met Rodrigo Santoro, Maricel Álvarez en Yoandra Suárez

Havana, 1989. Malin, een professor in de Russische literatuur, krijgt een mysterieuze memo op de universiteit. Hij krijgt de opdracht van de regering hem naar een plaatselijk ziekenhuis te gaan, waar hij verneemt dat hij geacht wordt te fungeren als vertaler tussen de Cubaanse artsen en de families van jonge patiënten van de Tsjernobyl-ramp. In eerste instantie is hij woedend over zijn nieuwe rol, maar Malin is gedwongen om te blijven en uiteindelijk raakt hij diep toegewijd aan zijn patiënten. Maar terwijl hij "King of the Kids" wordt in het ziekenhuis, lijdt de relatie met zijn zwangere vrouw en jonge zoon eronder. Ondertussen verschuift het leven rondom hen allemaal naarmate de 'Speciale Periode' - de economische crisis in Cuba na de ontbinding van de Sovjet Unie - begint.