Vägen Tillbaka (2017)

Alternatieve titels: Breaking the Cycle | Kuinka Katkaista Kierre

Finland
Documentaire

geregisseerd door Tomas Lindh en John Stark

De documentaire vertelt het verhaal over Jan Strømnes, de plaatsvervangende directeur in 's werelds meest humane maximaal beveiligde gevangenis, Halden Prison in Noorwegen. Strømnes gaat op een missie om een van de meest beruchte gevangenissen in de wereld te veranderen - Attica Correctional Facility in de staat New York. Hoe zullen het personeel en de gedetineerden in Attica de Noorse waarden over dialoog en menselijkheid ontvangen?

avatar van missl
In Noorwegen doen ze het anders dan in Amerika, in Noorwegen mogen de mannen zelf koken en zichzelf ontplooien, in Amerika niet. Het is wel leuk om het verschil te zien en volgens mij is er in beide gevallen wat over te zeggen maar daar is deze site niet naar.

avatar van mjk87
Aardige docu die en redelijk beeld geeft van het verschil in gevangenissen, zoals ze horen te zijn en een variant op een Landal Vakantiepark Deluxe maar met tralies. Alleen jammer dat men nooit heel erg de diepte in gaat of met statistieken komt welke van die 2 nu beter werkt. Dat had het geheel een stuk interessanter kunnen maken. Bovendien lijkt dit in beide gevangenissen ook alleen de vriendelijke nette gevangenen tonen en een positief beeld, dat lijkt me wat eenzijdig. 2,5*.