Cinecittà Babilonia (2016)

Italië
Documentaire

geregisseerd door Marco Spagnoli
met de stem van Vinicio Marchioni, Alessandro Roja en Gloria Radulescu

'Cinecittà Babilonia' haalt zijn inspiratie uit Kenneth Angers beroemde roddelboek 'Hollywood Babylon' en vertelt het verhaal van het ontstaan van de Italiaanse cinema in de jaren dertig en veertig in de schaduw van het fascisme. Aan de hand van archiefmateriaal van het Centro Sperimentale di Cinematografia in Rome, de oudste filmschool in West-Europa, vorst de documentaire het tijdperk uit waarin de grote Romeinse filmstudio Cinecittà ontstond en brengt ze de productieve relatie tussen de Italiaanse en de Amerikaanse cinema in kaart. Uniek is hoe de Italiaanse actrices van weleer worden herinnerd door hun jonge collega's die schoollopen in het Centro Sperimentale.