Not Alone (2016)

Documentaire

geregisseerd door Kiki Goshay en Jacqueline Monetta

Jacqueline Monetta is een meisje van 18. Ze wordt gedreven door een verlangen om te begrijpen waarom haar beste vriend zelfmoord pleegde op 16-jarige leeftijd. Ze komt in contact met tieners die worstelen om te praten over hun psychische aandoeningen en zelfmoordpogingen. Door haar intieme interviews van persoon tot persoon leren Jacqueline en het publiek hulp te krijgen bij depressie, angst, zelfverminking, zelfmoordpogingen en hoe geestesziekten te behandelen. Naarmate hun verhalen zich ontvouwen, verzekeren zij het publiek dat psychische aandoeningen, zoals lichamelijke kwalen, kunnen en moeten worden genezen.

avatar van missl
Beeld over hoe tieners in het leven staan en ze hebben het eigenlijk best zwaar omdat de maatschappij (via social media) ze het perfecte plaatje voorschotelt, waar ze (meestal) niet aan kunnen voldoen.

avatar van mjk87
De beweegredenen vallen te waarderen, de docu zelf is een stuk minder, vooral omdat die blijft hangen in wat amateurpsychologie. We krijgen enkele tieners die hun verhaal over depressies vertellen. Dat is redelijk informatief en geeft een beetje inzicht, maar verder wordt het grotere plaatje vergeten. Er wordt gezegd dat de huidige maatschappij leidt tot meer depressies en zelfmoord, maar of dat zo is wordt verder niet onderbouwd. Om over de redenen daarvan verder maar te zwijgen. De tieners vertellen wel één en ander, maar of dat nu aan de huidige prestatiedruk ligt, dat vroeg ik me bij de meeste af. Van één was haar vader overleden, een ander had moeite met zijn coming out. Erg natuurlijk, maar het onderbouwt je stelling niet echt. En zo blijven het veelal wat saai gefilmde persoonlijke verhalen. En persoonlijke verhalen interesseren mij niet heel erg. 1,5*.