The Nest of the Cuckoo Birds (1965)

Drama / Horror

geregisseerd door Bert Williams
met Bert Williams, Ann Long en Chuck Frankle

Undercoveragent Johnson ontsnapt op een haar na aan een bende moonshiners en komt terecht bij de Cuckoo Bird Inn. Eenmaal hier merkt hij dat er iets niet pluis is. Om te voorkomen dat hij vermoord wordt door de klanten van de taveerne moet hij de identiteit ontrafelen van een mysterieuze moordenaar die zich verschuilt in de Everglades.

avatar van maerk
Een film die ruim 50 jaar als verloren werd beschouwd van een eenmalige regisseur die voornamelijk zeer kleine bijrollen heeft gespeeld in films. Als we IMDB mogen geloven werd een de originele film verwoest door een brand en Williams eigen kopie werd gestolen. Recent werd echter een 35mm print gevonden in een theater in New York en dankzij Nicolas Winding Refn mogen we nu genieten van een restauratie van dit werkje.

Helaas is het een misbaksel van een film. Audiovisueel erg lelijk en het script werkt voor geen meter, maar de acteerprestaties vormen de grootste stoorfactor van het geheel. Vooral Bert Williams zelf geeft een wanprestatie, hij bezwijkt onder zijn eigen arrogantie om zelf de hoofdrol te vertolken en zijn pogingen om de rol met emotie over te brengen resulteren in hilarisch overacteerwerk. Ik kon slechts één positief punt ontdekken, en dat is er wel meteen een waardoor ik me deze film altijd zal herinneren. Een luide, schrille soundtrack en snel gemonteerde jumpcuts van een niet bewegende naakte en gemaskerde moordenaar deden mij recht overeind schieten. Helaas vormen deze momenten slechts 20 seconden van de hele speelduur.

Zelfs al liefhebber van pulpfilms kon ik hier niets mee, al sluit ik het niet uit dat er een schaarse groep mensen is die de slechtheid hiervan kan waarderen en het ziet als vermaak.

avatar van joolstein
Zeker het is geen meesterwerk, maar de film wekte genoeg nieuwsgierigheid op om je aandacht nog vast te houden. Bert Williams speelde niet alleen de hoofdrol, maar hij schreef, regisseerde, filmde en produceerde de film, het mogen duidelijk zijn dat dit zijn hobbyproject was. Acteurs en dialogen zijn gewoon vreselijk. De kwaliteit van het acteren deed denken aan dat van schooltoneelstuk. De film is dan ook duidelijk voor een laag budget opgenomen. Zoals in meeste van dit soort films gebeurt er niet te veel en veel tijd is gewijd aan mensen die rondhangen en kletsen. Deze scènes zijn uiteraard saai. Echter waren er toch wat dingen die eigenlijk best leuk waren. Er wordt een vrij goede sfeer te gecreëerd met de locatie in de Everglades en er was een aardig leuke scene waar een vreemde visioen naakte blonde vrouw is te zien. Ondanks zijn gebreken, kijkt het nog best redelijk weg. Deze film heb ik gezien via de website ByNWR van Nicolas Winding Refn.