I Am Elizabeth Smart (2017)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Sarah Walker (II)
met Alana Boden, Skeet Ulrich en Deirdre Lovejoy

Het is het jaar 2002. Elizabeth Ann Smart is een 14-jarig meisje dat ontvoerd wordt door de religieuze Brian David Mitchell. Met behulp van zijn verknipte handlanger Wanda Barzee brengt hij Elizabeth naar een gebied in de heuvels. Negen maanden lang wordt Elizabeth uitgehongerd, gedrogeerd en verkracht. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van Shadowed
Hm.

Film die duidelijk veel wil vertellen, maar ik snap niet helemaal waarom ze het vervolgen in een TV-Movie manier willen vertellen. Je kan dit zoveel emotioneler en impactvoller vertellen, maar dan vervolgens zo'n softe versie gebruiken is onbegrijpelijk.

Het acteerwerk is wel prima. Boden staat haar moeilijke rol best goed en Ulrich en Lovejoy doen het heel prima. Het punt is dan het nooit echt geloofwaardig wordt door een iets te simpele opzet van de film zelf, die nooit echt impact heeft.

De meest indrukwekkende stukken komen in de vorm van de echte Elizabeth Smart die soms door de film wat stukjes verteld. Voor de rest is het acteerwerk goed maar vooral in het begin kom je niet al te makkelijk door de film heen.

Opzet is iets te simpel en nergens is het heel rauw of realistisch. Het had een beetje een hard toontje nodig om echt impact te hebben. Nergens merk je ook echt of de karakters in gevaar zijn, en het voelt ook aan alsof ze elke dag in hun villa nog een bad namen. Ze zagen er wel heel gezond uit met andere woorden.

Qua make-up en setting is de film niet al te best, maar het acteerwerk is prima en de boodschap mag ook wel gehoord worden. Een triest verhaal zoals dit verdient een iets betere film dan een wat normaal opgezette TV-film.

Wat ik overigens wel best fijn vond, is dat de film de gehele speelduur Smart en haar ontvoerders in beeld brengen, en dat er niet weer van die onnodige zijplotjes aanwezig zijn.