The Last Fight (2018)

Nederland
Documentaire / Sport

geregisseerd door Victor Vroegindeweij
met Marloes Coenen en de stem van Bruce Dern

Een documentaire over Marloes Coenen, een superster en pionier in de wereld van Mixed Martial Arts (MMA). Marloes is in de herfst van haar carrière beland, maar dwingt zichzelf om nog voor een laatste keer voor een titelgevecht te gaan en wereldkampioen te worden bij het Amerikaanse Bellator MMA.

avatar van mrmojorisin123
Vanaf 8 februari in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

Malick
De voice-over is heel sterk geschreven en de stem van Bruce Dern is een hele fijne toevoeging. Ben normaal niet van de voice-overs omdat het veels te vaak te vaak als narratief gebruikt wordt om beelden tot elkaar te praten of iets uit te leggen wat we al zien maar hier werd een binnenwereld van Marloes Coenen blootgelegd die niet in beelden gevangen konden worden. Zeldzaam knap.

Hier de juiste trailer. Aanrader!

avatar van Iron Maiden
Om 20:30 op NPO2.

Marloes Coenen staat al jaren aan de top in de wereld van de Mixed Martial Arts (oftewel "MMA"), een mix van diverse vechtsporten, in Nederland ook bekend als kooivechten. Marloes, inmiddels 35 jaar, wil nog één keer wereldkampioen worden, maar ze wil ook moeder worden. Ze realiseert zich dat met iedere klap op haar lichaam, de kans op het krijgen van een kind afneemt.

De Nederlandse Marloes Coenen begon op haar veertiende, omdat er geruchten waren over potloodventers, en ze bleek al snel talent te hebben. In deze Documentaire / Sport film van regisseur Victor Vroegindeweij (die Marloes gedurende de laatste maanden van haar carrière gevolgd heeft), zie je hoe ze zich suf traint met haar coach Martijn de Jong (die 21 jaar lang haar coach is geweest) en haar vriend Roemer Trompert, maar ook hoe ze op tarotkaarten vertrouwt en hoe op haar 35e jaar, het ooit zo loeisterke lichaam gebreken begint te vertonen en waarover ze ook op een gegeven moment zegt "Mijn lichaam is op".

Haar mentale gedrevenheid is na ruim twintig jaar buffelen nog ongeëvenaard en dat leidt tot fraaie beelden die toewerken naar die allesbepalende wedstrijd, welke ze helaas verliest van de sterkere Canadese Julia Budd. Na de wedstrijd om de wereldtitel, krijg je nog te lezen dat Marloes is gestopt (begin 2017) en dat ze zwanger (kan nu elk moment bevallen) is van haar eerste kindje.

Al met al een intiem portret van een dertiger, die nog één keer de beste van de wereld wil worden en welke offers daarvoor nodig zijn. De voice-over met de stem van Bruce Dern mocht er zeker wezen.

avatar van Iron Maiden
Mooie documentaire over een mooie vrouw. Ik volg Marloes al heel lang en het verloop van de documentaire had dan ook weinig verrassing in petto. Dat neemt niet weg dat het een intiem portret schetst van Nederlands grootste vechtster. Ik had graag nog meer beeldmateriaal van haar ‘rise to stardom’ gezien, nu blijft deze docu slechts een momentopname van haar laatste gevechten. Overigens wel opvallend dat ze zoveel vertrouwt op die, bij een gebrek aan een beter woord, “kwakzalver”. Ik had graag gezien hoe hun paden zijn gekruist en wat de achterliggende motivatie voor Marloes was om hem en zijn zoon in vertrouwen te nemen. Daarnaast worden haar stuiptrekkingen ook niet niet besproken, terwijl dit toch wel vrij expliciet in beeld komt. Ik heb zelf ook wat kickbokspartijen gedraaid en dat stuk van Bruce Dern over ‘the eyes of the fighter’ bezorgde me oprecht kippenvel. Voor fans van MMA is dit een aanrader.

Marloes, mocht je dit lezen..
Bedankt voor alles wat je de vechtsportwereld hebt gegeven.

avatar van mnrk
Een mooie documentaire over toch wel een sport met bepaalde vooroordelen...

Alles wordt zeer mooi en goed in beeld gebracht, wat er allemaal niet bij komt kijken om topsport te beoefenen en aan de top te komen.

En dan de stem van Bruce Dern erbij om het helemaal compleet te maken...