Kurtlar Vadisi: Vatan (2017)

Alternatieve titel: Valley of the Wolves: Homeland

Turkije
Actie / Misdaad

geregisseerd door Serdar Akar
met Necati Şasmaz, Sinem Uslu en Cahit Kayaoğlu

De situatie in Turkije is tot het uiterste gespannen. Op 15 juli zal er een coup plaatsvinden. Een politieke putsch als poging tot staatsgreep, die de overheid aan het wankelen moet brengen. Agent Polat Alemdar bevindt zich pal in het midden van de gebeurtenissen en maakt alles van dichtbij mee. Met gevaar voor eigen leven.

TEASER

avatar van Quentin
Bah, nog meer van die smerige Turkse propaganda.

avatar van Graaf Machine
Nou nou, de filmwereld wordt al decennialang overstroomd door Amerikaanse propaganda. Gun de Turken dan ook hun duit in het propagandazakje.

avatar van Donkerwoud
Beetje overtrokken inderdaad. Dit type propaganda-film heeft haar herkomst in de Verenigde Staten. Onlangs kreeg een film als American Sniper nog bijna een oscar voor beste film.

avatar van Quentin
Graaf Machine schreef:
Er is nogal een verschil tussen de jaren '80 propaganda uit de VS, waarin men vaak het systeem aanviel (in Rocky IV bijvoorbeeld zijn de apparatchiks de kwade geesten, maar staat het Russische volk uiteindelijk aan Balboas kant), en deze Turkse 'Kurtlar Vadisi' troep waarin hele bevolkingsgroepen (oa Joden en Gülenisten) op basis van hun ras of geloof worden aangevallen.

avatar van Graaf Machine
Alleen al het feit dat het russische volk uiteindelijk aan de kant van Balboa staat is schaamteloze propaganda.

avatar van Redlop
Hahahahaha.

Oh, sorry.

Donkerwoud schreef:

Grote verschil is dat in Hollywood ook films als Coming Home, Deerhunter en All the Presidents Men (alle drie oscarwinnende films) geproduceerd werden. Ik vraag me af hoeveel ruimte er voor het tegengeluid is voor de tegenstanders van Erdogan....

Basto schreef:

Ook niet per se waar. Een film als 'Mustang' (2015) is allerminst vleiend over het islamisme onder invloed van Erdogan. Al geef ik toe dat directe kritiek op het regime waarschijnlijk het einde betekent van je carrière.

Donkerwoud schreef:

Mustang is ook van ruimschoots voor de couppoging. #Anderetijden

avatar van Donkerwoud
Mwah. Een jaartje. Maar dingen zijn na die coup wel in een stroomversnelling gekomen. Je noemt trouwens zelf drie films van voor het nieuwe millenium, maar soit...we hadden het daarvoor over eighties propaganda.

Donkerwoud schreef:

Hurt locker, Snowden, son of Elah, Fahrenheid 911, ook deze eeuw genoeg films die kritisch zijn oo de overheid. En laten we vooral niet doen alsof de westerse vrijheden ook voorkomen in het Turkije van Erdogan (en de rest van het midden oosten), de bevolking daar wordt nog steefs enorm onderdrukt.

Basto schreef:

Ik ga een beetje flauw doen, maar deze discussie ga ik hier niet met je aan i.v.m. dat het dan gewoon niet meer over de film zelf gaat. Propagandafilms zijn m.i. kut. Als 'Kurtlar Vadisi: Vatan' (2017) net zo erg (of erger) is als 'Fetih 1453' (2012), dan is het een rotfilm en wil ik hem niet eens zien.

avatar van skinny_tie

Leuk te combineren met: Veelbesproken Turkse actiefilm trekt weinig bezoekers | AD

Het AD ziet dat de eerste voorstelling op donderdagmiddag weinig bezocht wordt en trekt de conclusie dat er niemand naar de film komt, alsof de zalen van Pathé De Kuip gewoonlijk afgeladen zijn op donderdagmiddag. Geenstijl pakt een screenshot van de voorstellingen waarbij de cast aanwezig zijn en doet alsof dat de standaard is.

Conclusie na het eerste weekend: 6579 bezoekers en een 13e plek in het box office-overzicht. Dat is minder dan Detroit (12e plek met 10039 bezoekers), terwijl niemand zich zorgen maakte over rellen na afloop van die film.

Als ik het me goed herinner is een 12e plek in de box office minder succesvol dan Irak en Filistin, die stonden het eerste weekend in de top 10, zo dacht ik. Gladio en Muro deden het wat minder, geloof ik, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet, en omdat de distributeur geen lid is van de NVF, zijn de cijfers niet zo makkelijk terug te vinden.