• 8.260.524 stemmen

The Beginning and End of the Universe (2016)

Documentaire | 120 minuten (miniserie, 2 delen)

Genre: Documentaire

Speelduur: 120 minuten (miniserie, 2 delen)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Nigel Paterson en Ben Wilson

Met onder meer: Jim Al-Khalili

IMDb beoordeling: 7,8 (606)

Plot The Beginning and End of the Universe

Professor Jim Al-Khalili brengt ons terug in de tijd om de grootste vraag in de wetenschap aan te pakken: hoe is het universum begonnen? Het ontdekken van de oorsprong van het universum wordt beschouwd als de grootste intellectuele prestatie van de mensheid. Door het herhalen van sleutelexperimenten ontketent Jim het kosmische mysterie van het scheppingsverhaal. Vervolgens brengt de natuurkundige de kijker naar de verre toekomst om te proberen te ontdekken hoe het universum eindigt. Hij onthult een universum dat veel vreemder is dan we ons kunnen inbeelden.

Zichzelf - Presenter

Onderhond

Interessant.

Niet eens zozeer het onderwerp. Hoewel ik niet zeg dat dit allemaal parate kennis is voor mij, zat er niet echt iets in waarvan ik nu echt opkeek of waarvan ik nog nooit gehoord had. Het is verder ook écht wel redelijk droge materie op een droge manier gebracht, soms kreeg ik een beetje het gevoel terug op school te zitten.

Anderzijds krijg je door die uitgebreide uiteenzetting wel een goed beeld van de kracht en schoonheid van de wetenschap. De manier waarop alles samenwerkt en hoe één ontdekking kan leiden tot complete nieuwe inzichten in andere velden is redelijk magisch te noemen. Het wordt niet letterlijk gezegd, maar één van de grootste problemen is de kruisbestuiving tussen verschillende vakgebieden, zeker nu alles steeds gespecialiseerder wordt.

Een schalks telefoontje na een eerder toevallig gesprek leidde bijvoorbeeld een grote ontdekking in, maar dat zijn jammer genoeg erg toevallige omstandigheden. Het zou leuk zijn moest er over zulke zaken iets systematischer nagedacht worden. Anderzijds levert het wel mooie verhaaltjes op, anderzijds geeft het ook aan dat we eigenlijk met bepaalde zaken al veel verder hadden kunnen staan, waren we als ras wat efficiënter geweest.

Blijft wel boeien, maar is hou dan ook wel van een beetje droge wetenschap af en toe. Als docu had het allicht wat sexier gekund, maar toch zijn er mooie inzichten te verwerven, ook buiten het onderwerp om.