Innsaei (2016)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / India / Denemarken / IJsland
Documentaire

geregisseerd door Hrund Gunnsteinsdottir en Kristín Ólafsdóttir
met de stem van Hrund Gunnsteinsdottir

Beroemde denkers en spiritualisten bespreken het IJslandse concept innsæi, dat mensen in staat stelt contact met elkaar te maken via empathie en intuïtie. De makers van deze documentaire ontmoeten wereldberoemde wetenschappers zoals Marti Spiegelman, een expert in neurowetenschappen en inheems bewustzijn die gelooft dat we slechts een fractie van onze capaciteit gebruiken als mensen, met verwoestende gevolgen voor de planeet. Verder ook kunstenaars zoals Marina Abramovic, die leert dat om iets nieuws te creëren mensen moeten duiken in het onbekende. Daarnaast nog spirituele leiders zoals Malidoma Patrice Somé, een West-Afrikaanse ouderling en auteur die een reden opgeeft waarom de intuïtie ons bindt...

Argh.

Volgens mij heb ik het woord neurowetenschappen zien voorbijkomen in de beschrijving hierboven enkel op basis daarvan maar deze docu toegevoegd aan m'n watchlist. Wie echter hoopt om wetenschappelijk inzicht ... njah, lees de rest van de beschrijving goed zou ik zeggen.

En het is niet eens dat ik het met alles in deze docu énorm oneens ben. Niet elke vijf seconden vrije tijd proberen vullen met afleiding, maar af en toe ook gewoon eens zaken overpeinzen vind ik ook best een mooi dogma. Het is alleen die enorm zweverige, hooghartige manier waarop het allemaal verpakt wordt waar ik compleet allergisch voor ben.

En ook dat streepje jank-cultuur dat de laatste 10 jaar wel érg sterk opgekomen is. Waarom zo'n docu nu zo nodig een minuutje of 3-4 moet spenderen aan het zeuren over geweld in video games (met de nadruk op geweld tegen vrouwen uiteraard) was mij compleet onduidelijk. Ook het informatieve van het fragment ontging me volledig. Leek meer zo'n "sign of the times" moment.

Verder wat gezemel over mindfulness, een paar veel te zweverige personen die teveel profiteren van het "we weten er nog niet zoveel over" argument en een compleet gebrek aan richting. Niet alles waarover gesproken wordt is complete onzin, maar de manier waarop is dat absoluut wel.

avatar van Cleanshot
Ik snap het als mensen het zweverig en/of over de top vinden, ongeloofwaardig zelfs maar persoonlijk vind ik de film best een eye opener. Feit is dat de in de docu na te streven ziens/leef wijze niet houdbaar/gangbaar zal zijn in onze huidige maatschappij van wolven en schapen mentaliteit. De massa zal m.i. hierin niet meegaan omdat uiteindelijk opportunisme en macht voor velen veel belangrijker (b)lijkt dan een inhoudsvol innerlijk leven.

Ook dat laatste klinkt wel idealistisch maar uit hoeveel onderzoeken blijkt niet dat macht/status uiteindelijk niet meer blijkt te zijn dan een doel ipv een middel tot een gelukkig/nuttig leven. Een volgens mij +- 79 jarig Onderzoek van Harvard (bron TED Talks) bevestigde dat goede/innige relaties een betere garantie voor een lang (levensduur) en gelukkig leven is dan macht/status/opportunisme.

avatar van top030
Niks zweverig....massa en kuddegedrag is de norm momenteel. We zijn vergeten op ons gevoek te leven maar vertrouwen het toe aan google en facebook. Maak contact... Connect.. Living dead.

avatar van ArnoldusK
Nou, dan kies ik toch een middelweg o.b.v. de meningen hierboven.

Feit is dat we in een systeemcrisis zitten, die, inherent aan een systeemcrisis, te complex is om te vatten in één thema of één onderzoeksconclusie. Iets dat overigens meteen bevestigd wordt door de Harvard-professor in het begin. Toch wordt het één thema: InnSaei / intuïtie ...

Activisten, politici, ngo's, documentairemakers die iéts doen, i.t.t. de gemiddelde medemens die zich laat verleiden tot entertainment en het volledig afsluiten van 'Zien', verdienen sowieso lof.
Als filmproduct is dit dan ook niet moeders mooiste, met het constante begeleidende pianoriedeltje of het redelijk diverse palet aan onderwerpen dat wordt aangesneden.
Desondanks enkele zaken voor het eerst gehoord (neurologisch onderzoek naar Abramovic' hersengolven, prachtig!).