Gekijo-ban Sword Art Online: Ordinal Scale (2017)

Alternatieve titels: Gekijôban Sôdo Âto Onrain: Ôdinaru Sukêru | Sword Art Online: The Movie - Ordinal Scale | 劇場版 ソードアート・オンライン -オーディナル・スケール-

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Tomohiko Ito
met de stemmen van Yoshitsugu Matsuoka, Haruka Tomatsu en Ayana Taketatsu

Het is het jaar 2026 en Augmented Reality krijgt veel aandacht. In plaats van volledig ondergedompeld te worden in een virtuele realiteit, zoals de Amusphere, overlappen virtuele beelden het echte leven. Zo kan AR gebruikt worden zonder de gevaren in de omgeving uit het oog te verliezen. Het biedt allerlei mogelijkheden zoals trainingsprogramma's en reclame. Asuna, Rika en Keiko spelen het spel Ordinal Scale, het vlaggenschip van de AR. In eerste instantie doet Kirito daar niet aan, maar als er in Ordinal Scale eindbazen uit Aincrad verschijnen, wordt zijn aandacht ook getrokken.

Leuk verhaal dat teruggrijpt op de gebeurtenissen die in de anime zijn gebeurd in de virtuele wereld van Sword Art Online. In de film worden eindbazen verslagen in augmented reality en in de anime worden eindbazen verslagen in virtual reality. Ondanks dat dit concept wezenlijk anders is, is de uitwerking vrijwel hetzelfde en is daardoor niet vernieuwend te noemen.

Het grootste probleem van de anime is dat het verschrikkelijk snel wordt verteld en daardoor weinig meeslepend is. In deze film is dat gelukkig wat minder, maar nog steeds niet afwezig. Met name tegen het einde wil het weer veel te snel gaan.

Over het algemeen toch een prima zit geweest. Dat komt voornamelijk doordat ik SAO leuker vond dan Gun Gale of Alfenheim en deze film wat nostalgische elementen van SAO bevat. Ook de actie is van hetzelfde kaliber als het eerste seizoen van de anime.