Broers (2017)

Nederland / Frankrijk / België

geregisseerd door Bram Schouw
met Jonas Smulders, Niels Gomperts en Christa Theret

De broers Lukas en Alexander zijn haast tegenpolen van elkaar, maar hun intense band overheerst. De wat verlegen Lukas kijkt op tegen zijn oudere, levenslustige broer en volgt hem overal. Ook als Alexander plotseling naar Frankrijk vertrekt, besluit Lukas met hem mee te gaan. Op hun roadtrip richting het zuiden groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Tijdens een stop in een Frans dorp worden de verschillen tussen de broers echter op een pijnlijke manier blootgelegd en wordt het duidelijk dat Lukas zijn eigen weg zal moeten kiezen. Een bepalend moment en het begin van zijn zoektocht naar een eigen identiteit.

kappeuter (moderator)
Vanaf 1 juni in de bioscoop (September Film)

avatar van Esteban
Geen idee of deze naar België zal overwaaien, maar de trailer spreekt mij wel aan.

Even naast de kwestie; In de synopsis staat "kijkt op tegen", iets wat ik vaak lees / hoor bij Nederlanders. Maar ergens tegenop kijken staat eigenlijk voor ergens geen zin in hebben. Tegen een persoon opkijken is ook negatief. "Naar" opkijken moet dat zijn wanneer het in de positieve zin is. Toch? Of is dit weer zo'n België / Nederland dingetje? Bij ons is het in de bedoelde betekenis alvast niet correct.

Esteban
Ja dat is in Nederland wel een gangbare uitdrukking inderdaad.
naar (of: tegen) iem. opkijken respect, ontzag hebben voor

Zowel 'naar' als 'tegen' kan dus en de betekenis is gelijk (raar maar waar ).

avatar van Esteban
I see. Heb ik weer wat bijgeleerd.

avatar van ohkino
De film heeft me tot het eind weten te boeien. Het prettige aan de film: weinig dialoog, visueel erg sterk, prima rollen, waarin karakters meer diepte krijgen, goed script. Sterke film dus. Aanrader!

avatar van luukve
Aardige film die je aandacht erbij houdt maar niet geheel vlekkeloos. De kracht in de film ligt in de relatie tussen de twee broers. De manier waarop de jongere broer opkijkt naar de oudere broer zonder het te dik erop te leggen was erg goed gedaan. Was vooral in de kleine dingen te zien: grote broer gooit steen, kleine broer ook. De dialogen tussen de twee waren ook erg goed. Gingen over kleine, triviale dingen, maar toch met aardig wat diepgang en symboliek.

Verder laat de film je veel gissen wat betreft de gevoelens en gedachtes van de personages, maar doet dit heel goed. De performances zijn goed genoeg om te ontrafelen wat er gaande is. Het is een simplistisch verhaal, maar dat is niet erg omdat het vrij echt overkomt. De muzikale toevoegingen zijn ook mooi getimed en zitten een aantal fraaie shots tussen.

Vond alleen het tweede deel van de film (nadat bekend wordt dat Alex is komen te overlijden) iets minder, vooral omdat wat de film goed maakte er niet meer was namelijk de relatie tussen de broers.

Op het randje van de 3.5* maar toch maar een 3*.

avatar van Basto
Erg mooie goed uitgebalanceerde film. Waar de film vooral in uitblinkt zijn de naturelle acteerprestaties, de schitterende fotografie en de uitgekiende wijze waarop het verhaal zich ontvouwt.

Innemend portret van twee broers die totaal anders zijn, waarbij de jongste broer (te veel) tegen zijn onafhankelijke oudere broer opkijkt. Ik vond vooral het tweede deel erg sterk, wanneer de jongste brier gedwongen wordt eigen keuzes te maken. De film kent daarin een subtiliteit en overtuiging de we vooral uit de films van Eric Rohmer kennen en onderscheidt zich daarmee van de doorgaans overdreven gearticuleerde Nederlandse cinema.

Erg sterk!

avatar van tbouwh
Hoe komt wie vliegt ooit tot bedaren, en wie niet vliegt ooit van zijn plaats?

Broers is een trotsmakend arthouse-drama van de hand van Bram Schouw (kortfilm Sevilla, 2012). Centraal staan Lukas (Jonas Smulders) en Alexander (Niels Gomperts), twee broers in de vroeg-adolescente bloei van hun leven. Waar de oudste telg (Alexander) een absolute durfal is, maakt Lukas een timide, verlegen en latent intelligente indruk. Alexander heeft de randen van afgronden (letterlijk) nodig om te voelen dat hij leeft. In het begin van de film staat hij op het richeltje van zijn studentenflat, iets later zwalkt hij roekeloos over de A10. Lukas durft niet op de rand te staan. Op de A10 tracht hij z’n broer bij zinnen te brengen. Tóch gaat hij mee. Liften naar Frankrijk, de studie natuurkunde komt later wel weer.

Schouw, geïnspireerd door de relatie met zijn eigen broer, schetst in Broers een heldere dynamiek; alhoewel Lukas in alles de tegenpool is van zijn oudere broer, schijnt in alles door dat hij die kloof stiekem zou willen overbruggen. Jaloezie, geldingsdrang, onzekerheid, vul maar in: de liefde van een Frans meisje in een vredig plattelandsdorpje is de spil in Lukas’ ambigue weg naar evenredige bevestiging. Waar Luuk (let op de ‘verkleinde’ weergave van Lukas’ naam bij monde van Alexander) in Broers degene is die zijn affectie voor de Franse schone (Christa Théret) het eerst uit (zij het in het Nederlands, zodat zij het niet verstaat), weet Alexander met zijn durf, charme en zekere houding haar hart te winnen.

In het vervolg culmineren de spanningen tussen de twee broers. Schouw en zijn scriptschrijver Marcel Rooijaards spelen met chronologie en alternatieve scenario’s om de kijker deels in het ongewisse te laten over de precieze aard van cruciale gebeurtenissen, en doen dat op een zeer geraffineerde wijze. Beeldtaal, emoties in plaats van dialoog; de cinematografie van Jasper Wolf (prachtige shots-bij-schemering op 35mm) vertelt wat het verhaal verhult. Zo kan het voorkomen dat een kale, verdorde boom zegt wat woorden niet hadden kunnen uitdrukken, waarna een opstijgend vliegtuig de levensstijl van Alexander treffend verbindt met de Griekse Icarus-mythe.

Smulders en Gomperts schitteren in dit prachtige Nederlandse drama. Perfect is de film niet: na de climax halverwege komt Broers maar met moeite terug in de sluimerende spanningsboog die het eerste gedeelte tekende. Het nam niet weg dat ik tijdens de aftiteling tot een opmerkelijk besef kwam. Broers is een Nederlandse film waar ‘we’ écht trots op kunnen zijn.

Op blog, met inleiding en beeld

Respekked schreef:
Iemand enig idee hoe t nummer heet dat 3x gebruikt wordt?

Zou je bramschouw moeten vragen.

Thanks (mocht hij nog een keer terugkomen )

avatar van McSavah
Word telkens blij als ze de trailer hiervan weer vertonen, goed teken. Het moment dat je Alexander daadwerkelijk ziet vliegen vond ik wel overbodig, maar verder echt een heerlijke film op een paar kleine filmhuisclichés na.

Respekked schreef:

Deze?
Travelling Fast - Eckhardt - YouTube - m.youtube.com

Nee, dat techno-achtige nummer bedoel ik (in club, 2x bij dat oude huis).

avatar van SturyNijmegen
Best aardige film over 2 broers (mooi in beeld gebracht) de film ontstijgt echt de middelmatigheid van de Nederlandse producties. Er had wel iets meer spanning in gemogen maar al met al de moeite waard.

avatar van Baboesjka
Ik vind het een erg mooie en sterke film. Top geacteerd, een interessant verhaal met genoeg diepgang. Niks mis mee, wat mij betreft.

avatar van 93.9
Uitstekende rollen van die twee filmbroers! Vooral de jongste.
Eerste gedeelte vond ik wel stukken sterker dan het einde..

Verdiende 3,5

avatar van cantforgetyou
Ik snap die hoge score niet voor deze film. Wat is hier nou aan? Ik irriteerde me aan het gedrag van beide broers. Dom, onnozel, geen doel in hun leven. Wat nou lopen over de snelweg, bijna doodgereden worden? Wat nou op de rand van een flatgebouw stoer staan doen? Vreselijk. En weglopen voor je problemen/verantwoordelijkheden? Nee, ik vond er niets aan. Er wordt maar wat gespeeld en geacteerd, maar om nou te zeggen dat het me raakte? Nee, ik vond het allemaal erg oppervlakkig en dom overkomen. Dan is de film 'jongens' veel beter gemaakt.

Was niet echt onder de indruk. Weer maar eens een film over opgroeiende jongeren en hun letterlijke weg naar volwassenheid, maar deze Broers verloopt tergend traag, kent weinig opvallende ontwikkelingen en heeft dus last van een mager plot. Vandaar misschien dat sommige scènes worden herhaald zonder dat dit ook maar iets toevoegt? De twee belangrijkste personages kunnen ook nauwelijks boeien omdat we nauwelijks wat over hen te weten komen. Smulders als Lucas is erg introvert, Penoza's Gomperts zet Alexander neer als een ongecontroleerde losbol op zoek naar vrijheid, maar ook hem leren we niet echt kennen. Verhaal valt bovendien behoorlijk stil na de belangrijkste twist, als Alexander plotseling verongelukt. Schouw probeert het dan nog enigszins spannend te houden met een gezochte flashbackstructuur maar echt werken doet dit niet. Nee, vlakke bedoeling, niet echt een goed visitekaartje.

cantforgetyou schreef:

Het niet hebben van een doel en het ontdekken van jezelf is nu exact waarvde film over gaat. Misschien had je wat verder moeten kijken dan de oppervlakte. Al moet ik wel toegeven dat ook ik de jongste broer wat te vlak gespeeld vond. Dus het had zeker nog wat beter gekund.

Esteban schreef:

Tip: vandaag om 22:25 uur op tv op NPO 3 (mocht je die zender in het pakket hebben).

avatar van Esteban
Hartelijk dank voor de tip. Helaas, ik ontdekte hem letterlijk 10 minuten voor ik dit bericht zag, tijdens het zappen. Helaas reeds in de helft. Mijn vermoeden werd wel bevestigd, had meteen mijn aandacht. Als de kans zich nog eens voordoet, pik ik hem zeker mee.

Mooie karaktertekening van twee broers die toch wel enigszins verschillen in levensstijl, persoonlijkheid en emotionaliteit.
De bijzondere, met wisselende tijdstippen werkende, verhaaltrend maakt het boeiend.
Enkele treffende scènes zoals deze waarin Lukas en Joséphine beseffen meer behoefte te hebben aan een troostende knuffel dan om gelijk wat anders ook, en natuurlijk ook de slotscène waarin met een duik in het water Lukas nog even zijn broer wil eren maar ook moed schept, beseffende dat het vervolg van het leven wenkt.
'k Vind vooral Jonas Smulders goed in het weergeven van emoties.
Verbaasd om Rufus in deze film terug te vinden, maar ik zie dat de Fransen ook wat in de productie hadden.
Goede film die wel wat aandacht vraagt om niet te veel moois te ontlopen.

Esteban schreef:

Kijk hier: Broers gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl

avatar van Esteban
Dank voor de tip! Helaas beroerde kwaliteit, ik wacht op een volgende kans.

avatar van Lakte
Hele goeie sterke Nederlandse film! Heb de hele film mn aandacht er goed bij kunnen houden, ook opgenomen op een prachtige locatie ergens in Frankrijk