Morisot - Moed, Storm en Liefde (2018)

Alternatieve titel: Morisot - The Heart Is a Rebel

Nederland
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Klaas Bense

Documentaire over de vergeten kunstenares Berthe Morisot (1841 – 1895), die als enige vrouw een van de grondleggers van het impressionisme was. Haar leven kende veel obstakels, maar uiteindelijk wist ze haar levensdoelen te bereiken. Toch sprak ze vlak voor haar dood uit dat ze in haar leven gefaald had. Waarom lukte het haar niet om succesvol en gelukkig te worden? Was dit de schaduwzijde van haar enorme passie en gedrevenheid?

kappeuter (moderator)
Vanaf donderdag 8 maart in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van Hansjepansje
Redelijke kunstdocu.

Goed idee van Bense om niet enkel met kunsthistorici Morisot's wikipediapagina te overlopen, maar ook met anderen te gaan praten. Dat werkt soms erg goed (de Franse rapster Cayene, die een nummer schreef over Morisot), soms helemaal niet (het was me onduidelijk waarom de taxichauffeur erin zat), maar het maakte het in ieder geval verfrissend.

Aan de andere kant is het jammer dat áls het dat over de impressioniste zelf gaat, er te veel wordt gefocust over haar privéleven en te weinig over haar werk. Het is onvermijdelijk om het over haar moeilijk strijd te hebben als vrouw in een mannenclub en haar relatie met de Manet-broertjes is ook wel interessant, maar voor wie geïnteresseerd is in haar kunst gaat van een kale reis thuis komen.

Kleine 3*.