Hao Jile (2017)

China
Animatie / Komedie

geregisseerd door Jian Liu
met de stemmen van Yang Siming, Cao Kou en Ma Xiaofeng

Het gegeven is gesitueerd in een stad in het zuiden van China. Een zak die een miljoen yuan bevat sleurt verschillende mensen met diverse achtergronden en persoonlijke motieven mee in een bloedig conflict. Filosoferende gangsterbazen, ouder wordende huurmoordenaars, mannen en vrouwen die moe zijn van de strijd om te overleven - iedereen die toevallig de zak vasthoudt doet dat stevig, alsof het van levensbelang is. De personages gaan volledig op in hun hebzucht.

Aangekocht door Periscoop Film. Bioscooprelease in het najaar.

avatar van mrklm
"Beavis & Butthead Do America" is een visueel meesterwerk vergeleken bij deze fantasieloos getekende, uiterst statische, saaie en bijzonder langdradige misdaadfilm. Een bijzondere prestatie, gezien de korte speelduur, die voortkomt uit een overdaad aan stillevens, telefoongesprekken en vooral een hoop vulling. Het verhaal rondom een zak geld dat van hand tot hand gaat bestaat uit vier hoofdstukken, waarvan het derde hoofdstuk - vooral vanwege de eerste twee shots - werkelijk onuitstaanbaar is. De finale heeft dan in ieder geval nog een paar twists, maar die hebben we al eens eerder gezien in films die veel minder slecht zijn dan dit. Nauwelijks uit te zitten.

Ik vond het een mooie film en begrijp de lage scores van de bezoekers niet. Om te beginnen vond ik de tekenstijl (realistisch met een ‘klare lijn’) erg mooi: elk beeld leek wel een schilderij en een genot om naar te kijken (in tegenstelling tot bv. de veelgeprezen tekenstijl van La Tortue Rouge die ik niet om aan te zien vond). Het verhaal is min of meer een standaardmisdaadverhaal maar wel interessant omdat het de kapitalistische samenleving weergeeft als een gewelddadige wereld waarin iedereen in the rat race zit, geld belangrijker is dan een mensenleven en de paradox levert dat geld het middel is om het kapitalisme te kunnen verlaten (‘als we geld hebben gaan we weg uit de stad om een leven in de natuur te leven’). Ook zit er (uitdrukkelijk) een typisch Oosterse (stoïcijnse) filosofie in dat het moderne leven de mens het idee geeft z’n eigen lot te kunnen bepalen terwijl in werkelijkheid het lot de mens bepaalt.

avatar van wibro
Op visueel vlak heb ik mooiere animatiefilmpjes gezien en het verhaal deed mij ook niet zo veel maar de typisch oosterse filosofische uiteenzettingen van wat waarheid is en nog meer van dat vond ik best wel interessant. Voor mij ook wel enigszins herkenbaar want ik houd mij in het dagelijkse leven nu eenmaal veel met filosofie bezig. Tja, het lot bepaalt de mens en niet andersom. Dat is een waarheid als een koe. Ik kan er over meepraten.

avatar van Drulko Vlaschjan
Met name de eerste helft was behoorlijk saai, wat gezien de snelle opeenstapeling van gebeurtenissen best opmerkelijk is. Nou moet je niet te veel waarde aan dat oordeel hechten, want het mooiste stuk in de film vond ik het beeld van een zee, ergens halverwege, dat minutenlang aanhield. Dat soort onverwachte geintjes (ook het Shangri-la-lied) hielden mij bij de les.

Oké, dat was het, nu ga ik de zon in. Die schijnt namelijk. Sorry voor mijn bericht.

Visueel heb ik mij zeker vermaakt met deze film: mooi getekend (soms zelfs levensecht) en fraaie details.
Qua verhaal vond ik het allemaal wat mager: een aaneenschakeling van gebeurtenissen rondom een tas met geld, die van hand tot hand gaat en waarbij de personen die worden opgevoerd nauwelijks diepgang hebben (vrijwel geen karakterontwikkeling). Er worden wat (Oosterse) filosofieën gedebiteerd en er wordt indirect kritiek geuit op het kapitalisme (met de eerdergenoemde tegenstelling tussen het kapitalistisch denken/handelen en het communistische gedachtengoed), maar dat geeft de film in zijn geheel niet de diepgang die ik er, misschien ten onrechte, van had verwacht.