Rey (2017)

Chili / Duitsland / Frankrijk / Nederland / Qatar
Drama / Experimenteel

geregisseerd door Niles Atallah
met Claudio Riveros en Rodrigo Lisboa

Het is 1860 en de Franse avonturier Orélie-Antoine des Tounens is wellicht een tikkeltje waanzinnig. Juridisch onderlegd en gewapend met een zelfgeschreven grondwet en zijn nieuwe vlag baant hij zich te paard een weg door de woeste wildernis. Hij sticht een koninkrijk in onherbergzaam Zuid-Chili, waar hij de gevreesde Mapuche achter zich verenigt. Het Chileense leger reageert nietsontziend.

avatar van McSavah
Maddin + Morrison in Zuid-Amerika? Sterk vormexperiment, maar het narratief is eigenlijk weinig interessant en zelfs wat uitgekauwd (en ik weet dat het op oude documenten en overleveringen berust). De politieke boodschap op het einde in tekstvorm was ook overbodig en storend. Van de meeste scènes heb ik echter wel genoten.

avatar van Verhoeven
Meesterwerk?!

Na de prachtige opening verwachtte ik heel wat. Helaas vond ik het grotendeels regelrecht stompzinnig. Suffe stem met suffe tekst die nog even ging uitleggen wat blijkbaar het beeld ons niet genoeg kon duidelijk maken. Beeldmanipulaties waat ik grotendeels het nut niet van inzag. Ook de plakknip beelden van buitenaf schenen me grotendeels ad random toe. De bewoners van de koning zijn rijk lullige papiermaché dingen.
In zeker aspect droegen sommige beeldbewerkingen er tegen het eind toe bij de verder doorslaande manie van de man in beeld te brengen (maar werd dat ook nog weer even eebij vermeld) naar een (onnodig langdurende) duizelingwekkende eindscène. Die apokalips/epiloog redde het geheel van de ondergang m.i.
Was het beeldexperiment wat duidelijker doelgericht ingezet, het acteren, verhaal, echte filmwerk en knutselaspecten wat...professioneler uitgevoerd... Nu is het heel wat studiovlijt, met een mooi beginshot en redelijk sterke apotheose, maar waar gedurende de film ook om me heen aardig wat oogjes bij dichtvielen.

Release?

avatar van John Milton
Gisteren op Mubi verschenen (UK). Fijn!

John Milton schreef:
Gisteren op Mubi verschenen (UK). Fijn!

?

avatar van John Milton
Mubi's aanbod verschilt per land, Prinz. Aangezien ik standaard de VPN aan heb staan over een server in Hull, Engeland, krijg ik op de PC standaard het Engelse aanbod te zien. Maar ik kan die op praktisch elk land zetten dat ik wil.

Prachtig

avatar van John Milton
Met dit soort dingen is het wel handig. Aanbod van VS en UK is vaak net even sappiger. Daardoor afgelopen week naast Rey ook Ava (2017) kunnen zien.

Ik moet eigenlijk geen recensie schrijven want ik bleek zo moe dat m’n ogen al bijna dichtvielen toen de zaal donker werd omdat de film begon. Ik heb de film daarmee niet met volledig bewustzijn kunnen kijken; ik hoopte nog even dat dat bij deze ‘psychedelische’ film een voordeel zou kunnen zijn, maar de film maakte vooral een saaie indruk en gaf me geen prikkel wakker te worden. Het verhaal wordt niet echt boeiend verteld en de gekkigheid qua maskers en hallucinante beeldvervormingen maakt de film wel prettig kleurrijk maar vond ik ook wat goedkoop effectbejag en wist de film voor mij niet te verdiepen.

avatar van tbouwh
Prachtfilm.

Niles Atollah begroef tijdens het lange 'maak' (of eigenlijk kraak?)proces van Rey rollen celluloid in zijn achtertuin. Na twee weken waren sommige stukken film compleet onbruikbaar geworden; andere stukken konden met gemak voor een eeuw oud doorgaan. Het maakproces is een perfecte metafoor voor Atollahs blik op geschiedenis, of beter: de blik op geschiedenis die zich tijdens archiefonderzoek onvermijdelijk opdrong.

Geschiedenis is geen bundeling van feiten, maar een discours van getuigenissen. Wie het verleden wil begrijpen (in dit geval het leven van een Franse exploratie-maniak), stuit op allerlei verhalen die elkaar even vaak aanvullen als tegenspreken. Voor Atollah was de enige oplossing om Rey tot een volledig subjectieve film te maken: door het geestelijke verval van de protagonist voelen we dat zijn verhaal geen historische reconstructie is, maar een benevelende stroom van impressies. Het experimentele sluitstuk spant de kroon als het gaat om de kern van de filmervaring Rey. Verder dan zijn verwarde psyche gaan we nooit komen.

Of toch wel? Na afloop vroeg ik Atollah naar de enkele zinnen tekst die zijn film afsloten. Op welke wijze strookte het ethisch-politieke gegeven van de Mapuche-struggles met het surreële subjectivisme dat daarvoor continu centraal stond? Uit het antwoord leidde ik weeral af hoe onlosmakelijk films uit politiek getroebleerde landen te allen tijde (al dan niet expliciet) verbonden zijn met de visies/werkwijzes van individuele regisseurs. Atollah wilde graag weer 'terugkeren op aarde' na het hoogtepunt van zijn trip; hoe experimenteel en (anti-?)esthetisch ingesteld Rey dan ook mag zijn, de queeste van des Tounens zegt impliciet een hoop over koloniale geschiedenis; over het belang van taal (want wat is het bijzonder voor sommige kijkers in Chili dat de inheemse bewoners gewoon hun eigen dialect spreken) en over de politiek-geografische als ook sociaal-culturele conflicten die vandaag de dag nog altijd actueel zijn.

Hmm, 2e keer toch een andere beleving. Ik was toen op IFFR toch wel heel moe. Het thema van de film zet te denken, zeker nog met de opmerking aan het eind. Visueel is het toch wel een heel bijzonder werkstukje.

Minstens halve ster verhoging naar 3,neig naar 3.5 nu

avatar van eRCee
In mijn herinnering is het vooral hopeloos gekunsteld. Maar blijkbaar toch 3 sterren aan gegeven.

avatar van de grunt
Als ik de trailer kijk heeft dit iets weg van Aguirre, der Zorn Gottes of heb ik het mis?

avatar van de grunt
Ik neem mijn vergelijking terug, dit zou een belediging voor Herzog zijn.