Roodkapje: Een Modern Sprookje (2017)

Alternatieve titel: Roodkapje

Nederland

geregisseerd door Will Koopman
met Julia Akkermans, Beau Schneider en Bianca Krijgsman

In de moderne versie van het bekende sprookje van de gebroeders Grimm wordt het klassieke verhaal op eigentijdse wijze verteld. Suus Voorthuizen (Julia Akkermans) is een leuk, bijdehand meisje. Omdat Suus steevast een rood honkbalpetje draagt, wordt ze vaak 'Roodkapje' genoemd. Ze volgt een opleiding tot kapster, maar stiekem droomt ze van een carrière als singer-songwriter. Samen met pianist Jasper de Jager (Beau Schneider) vormt ze het duo 'Roodkapje'. Als ze meedoen aan een talentenjacht in Amsterdam Noord stelen ze de show met een prachtig gezongen ballad. En als dan ook nog blijkt dat er twee scouts van 'The voice of Holland' in het publiek aanwezig zijn, zijn Suus en Jasper in de zevende hemel. Ze worden uitgenodigd om mee te doen aan de talentshow, maar dan vallen ze in de handen van een louche manager en loopt alles anders dan gepland.

avatar van Aapje81
In de afgelopen weken zijn er veel films van Will Koopman op televisie geweest. Het is allemaal heel Nederlands en heel campy en de kwaliteit van de films is nogal wisselend.

In dit modern sprookje is het redelijk gelukt om het Roodkapje verhaal naar deze tijd te vertalen. Het verhaaltje stelt allemaal niet veel voor maar vooral de bijrollen maken het wel de moeite. Vooral Thomas Acda en de acteur die de wolf speelt zijn erg leuk. Verder was Beau Schneider wel ok en deed hoofdrolspeelster Julia Akkermans erg denken aan een jonge Wendy van Dijk. Haar Amsterdamse accent is een kwestie van smaak maar als zangeres hield ze zich behoorlijk staande.

Het grootste probleem van deze film waren voor mij vooral de Muscial stukken. Werkelijk waar verschrikkelijk tenenkrommend en totaal niet gepast het deed absoluut afbreuk aan een verder best wel leuke film.

Gemiddeld

avatar van Mr. Chiel
De vorige sprookjes waren wel leuk – als je er van houdt – omdat het lekker over de top was. Daardoor werd het grappig. Dat was nu niet zo, en dan is het slecht en niet grappig. Jammer!

Toch niet zo'n slechte film, met een aardig uitgangspunt om het sprookje naar deze tijd vertalen. Heb wel wat moeite met Amsterdamse accenten van acteurs/actrices die dit accent niet (meer) dagelijks gebruiken; dat accent wordt dan wat gemaakt. Voor welke doelgroep de film gemaakt is weet ik niet: ouderen zullen het te weinig diepgang vinden hebben en jongeren toch ook.

avatar van soom
Jee. Dit was wel iets leuker dan voorgaande sprookjes. Het ziet er iets meer uit als een professionele film. De eerdere sprookjesfilms waren niet zo professioneel dan. Ik had niet het idee dat er gewerkt werd door middel van een script in vooral Assepoes en Sneeuwwitje, en hier wel. Hopelijk blijft de stijgende lijn. Anders krijg je een jojo effect. Wat wel grappig is, maar als Will (voor mij), de juiste toon hier weet te pakken. Dan hoop ik, dat dit wel doorgezet wordt en ik in de nabije toekomst niet weer ontgoocheld achter blijf.
Want hier genoot ik dus wel weer iets meer van dan die andere genoemde films.

Maar misschien ook omdat ik de muziek gewoon zo mooi vond.
Of anders Beau (wat een schattie toch, hee, zucht) en Julia. Natuurlijk is Raymond Thiry hélemaal een meerwaarde. Die weet waarschijnlijk de allerslechtste film die er ooit bestaan zal, nog een randje extra te geven. Klasse vent.