I'll Be Home for Christmas (2016)

Canada
Familie

geregisseerd door James Brolin
met Mena Suvari, James Brolin en Giselle Eisenberg

Assistent-officier van justitie Jackie wil een zaak afronden en kerst vieren met haar 8-jarige dochter. Haar plannen vallen in duigen als haar vader, een norse gepensioneerde politieagent, 'zomaar' langskomt. Jackie overtuigt haar vader de kerst door te brengen bij haar en haar dochter. Ze komen nu voor de uitdaging te staan om te gaan met oude wonden.

avatar van Miszmi
Film waar je prima doorheen komt. Het bijdehante meisje deed mij niet zoveel, vond haar veel te wijs voor haar leeftijd en daar ben ik meestal niet zo'n fan van. In dit geval ook niet, ze was totaal niet aandoenlijk. Behalve tijdens haar optreden dan, dat was het enige moment waarop ik dat wel vond.

Voor de rest is de film prima. Springt er nergens tussenuit, maar de kerstsfeer is in de hele film terug te vinden. Het is zo voorspelbaar als je kan verwachten, vanaf het begin weet je wel hoe het gaat verlopen. Behalve wanneer Netflix het plot fout heeft natuurlijk en beweert dat haar ex-man terugkeert, het was dan ook een verrassing dat het haar vader bleek te zijn .

Acteerprestaties zijn matig tot redelijk, ook hier weet de film er niet tussenuit te springen. Voor het verhaal geldt eigenlijk hetzelfde. Ik heb (veel) slechtere kerstfilms gezien, maar ook beter. Een krappe voldoende dus, zal niet zeggen dat ik hem nooit meer hoef te zien.

Hallmark.

Veel werk zit er niet in deze film. Het plot is al 100 keer geschreven, de personages zijn erg typisch en ook de situaties waarin ze verzeild geraken zijn bekend terrein. Enige voordeel is ... wie aan deze kerstfilm begint, weet wat hij krijgen zal.

Behalve dan misschien de afwerking, want die is redelijk pover. Niet zo heel verrassend voor een TV film natuurlijk, maar toch. Dat echte kerstsfeertje zit niet bepaald in de stilering, wat toch een beetje jammer is. Wat extra sneeuw en iets meer gezellige lampjes doen zo'n film toch al snel goed.

Verder is het typische genrefiller. Het is allemaal best blij en vrolijk, als er al drama is dan sleept het nooit lang aan en zit het er eigenlijk in omdat mensen het ook weer goed kunnen maken met elkaar. Wie naarstig op zoek is naar kerstvoer heeft aan deze een erg veilige film, 't is dat het verder absoluut mijn genre niet is.

avatar van Mr. Chiel
Prima kerstfilm, met niet perse héél veel kerstsfeer. Moeder en dochter van 9 (die praatte alsof ze 24 was, bijzonder irritant!) krijgen te maken met een vader die na 3 jaar ineens op de stoep staat. Verder nog een verhaallijn met een mogelijk nieuwe liefde. Maar vanaf minuut 1 is het al wel duidelijk hoe dat af gaat lopen... Leuk tussendoortje, niet vervelend om te kijken, maar bijzonder is het zeker niet.

avatar van arno74
Typische Hallmark-produktie, wordt nog op het einde een beetje gered., vandaar een kleine 2,5*. Het 8-jarig kind is inderdaad zoals hier al vaker genoemd volstrekt ongeloofwaardig met haar teksten van een twintiger. Heel erg cliché, maar ja, inmiddels diverse Hallmarks gezien en dat hoort er kennelijk bij. Ook hier een moeizame vader-dochter relatie die met kerst rechtgezet moet worden (in dit geval ontstaan doordat papa destijds niet het geliefde kerstkadeau gaf), een voedselbank die rond kerst van de ondergang gered moet worden, etc.

Simpel maar ach om het eten te laten zakken prima.. ben maar 1x weggedommeld..

avatar van IH88
I’ll Be Home For Christmas

Zelfs kerstfilms mogen wel wat originaliteit in zich hebben. I'll Be Home For Christmas voelt aan alle kanten ongeïnspireerd aan, wat ook gezegd kan worden voor het acteerwerk. Het leukste aan de film is eigenlijk nog dat eigenwijze dochtertje (Eisenberg), die nog voor wat grappige scènes zorgt. Het kerstgevoel is dan wel weer aanwezig, maar dat is een natuurlijk een 'moetje' in dit soort films.

avatar van tommykonijn
Het zal geen complete verrassing zijn dat ik hier met niet al te hoge verwachtingen aan begon, maar ik stond er van te kijken hoe vermakelijk dit eigenlijk was. Met de sfeer zit het wel goed bij deze film en dan is een kerstfilm natuurlijk al een heel eind. Het versierde huis, de bar, een grappige hond, zo nu en dan een kerstliedje... Het klopt allemaal. Tegelijkertijd is het nou niet zo dat het verhaal van deze film bijster interessant is. In feite gebeurt er immers niet heel veel, maar het kijkt wel lekker weg. Hoofdrolspelers James Brolin en Mena Suvari spelen hun rollen ook wel aangenaam. De grote kink in de kabel is echter het personage Gracie. Dat is volgens mij overigens meer te danken aan het script dan aan Giselle Eisenberg. Het meisje, dat overduidelijk aandoenlijk moet zijn, is geen moment serieus te nemen door alle volwassen onzin die ze uitkraamt, met als gevolg dat ze meer dan eens nogal irritant is. Gelukkig heeft I'll Be Home for Christmas evengoed genoeg in huis om een leuk tussendoortje te zijn voor tijdens de feestdagen, maar hoogstaand is het (vanzelfsprekend) niet.